آتلیه اندیشه نو ، عضو تایید شده تجارت الکترونیک اول

 

عکاسی از اجسام براق


عکاسی از اجسام براق

آموزش نور پردازی

نورپردازی بر روی اشیاء براق و درخشنده ( مانند جواهرات ) همواره یکی از چالش های مهم عکاسان بوده است . در این مثال شما قدم به قدم با مراحل نورپردازی جواهرات آشنا می شوید .

در این مثال تنها با یک منبع نور و تعدادی رفلکتور ، نورپردازی طبیعی و صحیح را بر روی سه حلقه انگشتری در یک ظرف فانتزی تجربه می کنیم .

ابتدا از یک میز نور دست ساز خانگی استفاده کردیم . برای پوشش میز از کاغذ بک گراند استفاده کرده و آن را بر روی میز محکم می کنیم . ( شکل ۱ )

 

shiny objects photography 1 - عکاسی از اجسام براق

عکاسی از اجسام براق

 

رای انعطاف بیشتر در قراردادن دوربین و منبع نور ، ظرف محتوی انگشترها را در گوشه پایین سمت راست میز قرار می دهیم . از یک دوربین دیجیتال SLR با لنز ماکرو ۵۰ میلیمتری جهت عکسبرداری استفاده می کنیم . جهت مقایسه ابتدا در حالت اتوماتیک و با فلاش داخلی دوربین عکس می گیریم .( شکل ۲ و ۳ )

 

shiny objects photography 2 - عکاسی از اجسام براق

عکاسی از اجسام براق

shiny objects photography 3 300x191 - عکاسی از اجسام براق

عکاسی از اجسام براق

 

در عکس گرفته شده ، چند نکته قابل تامل است . اول اینکه نور کاملاً تخت می باشد . اگرچه انگشترها به اندازه کافی نوردهی شده اند اما هیچ گونه حس حقیقی از عمق در عکس وجود نداشته و سایه های شدیدی در قسمت پایین عکس دیده می شود . نکته دوم ، دیافراگم باز ( f/2.0 ) اتوماتیک لنز ماکرو باعث کاهش عمق میدان شده بطوری که مجسمه کاملاٌ غیر واضح می باشد .

نورپردازی نرم ( سافت )

اولین گام در بهبود عکس ، قطع فلاش داخلی دوربین می باشد . برای نورپردازی نرم از یک فلاش استودیویی معمولی بهمراه سافت باکس استفاده کرده و آن را در زاویه ۱۳۵ درجه سمت راست دوربین قرار می دهیم . ( شکل ۴ )

 

shiny objects photography 4 - عکاسی از اجسام براق

عکاسی از اجسام براق

 

حالت عکسبرداری دوربین را در وضعین تنظیم دستی ( Manual ) قرار می دهیم . دیافراگم را بر روی f/10 ، سرعت شاتر متناسب با میزان نوردهی و تنظیم تراز سفیدی را هماهنگ با کلوین فلاش تنظیم نموده و عکسبرداری می کنیم . ( شکل ۵ )

 

shiny objects photography 5 - عکاسی از اجسام براق

عکاسی از اجسام براق

 

در این عکس ( شکل ۵ ) بهبود قابل ملاحظه ای دیده می شود . سایه ها نرم و تدریجی بوده و نور بر روی حلقه ها طبیعی تر است . اما با بررسی دقیقتر دو نکته مهم دیده می شوند . نخست ، قسمت پشت مجسمه به لحاظ سفید بودن و نزدیک بودن به منبع نور ، بسیار روشن شده است . دوم ، سطح انگشترها تیره بنظر می رسند . این امر بدین دلیل است که اجسام براق همانند جواهرات ، هر چیزی را که در اطرافشان باشند منعکس می کنند . در این حالت بجز انعکاس کوچک منبع نور در اولین حلقه ، مابقی سقف اطاق را که نورپردازی نشده منعکس می نمایند .

  تنظیم انعکاس

بجای پذیرفتن انعکاس بوجود آمده ، تصمیم گرفتیم که با جابجایی منبع نور ، انعکاس ها را تصحیح کرده و میزان نور اضافی پشت مجسمه را نیز کنترل نماییم . برای این منظور بدون جابجایی دوربین ، سافت باکس را در زاویه ۹۰ درجه قرار داده و عکسبرداری نمودیم . ( شکل های ۶ و ۷ )

 

shiny objects photography 6 - عکاسی از اجسام براق

عکاسی از اجسام براق

shiny objects photography 7 - عکاسی از اجسام براق

عکاسی از اجسام براق

 

در این عکس ( شکل ۷ ) به دو برابر شدن اندازه انعکاس در اولین حلقه توجه کنید . هنگام عکسبرداری از جواهرات و سطوح براق به شکل های منعکس شده توجه کنید . سافت باکس ها می توانند انعکاس های زیبایی را بوجود آورند .

در مرحله بعد منبع نور را تقریباً در پشت سوژه و کاملاً نزدیک به آن قرار دادیم . توجه داشته باشید با نزدیک تر شدن نور به سوژه ، انعکاس حاصله بزرگ تر می گردد .در این حالت نیز عکسبرداری انجام شد . ( شکل های ۸ و ۹ )

 

shiny objects photography 8 - عکاسی از اجسام براق

عکاسی از اجسام براق

shiny objects photography 9 - عکاسی از اجسام براق

عکاسی از اجسام براق

 

در این عکس ( شکل ۹ ) می توانید تبعیت سوژه و انعکاس را ملاحظه نمایید . همچنین به کیفیت طبیعی تر نور توجه کنید . قسمت پشت مجسمه نیز از حالت پر نور خارج شده و جزئیات بیشتری قابل روئیت می باشد .

در شکل ۱۰ می توانید مقایسه ای بین مکان های مختلف منبع نور و تاثیر آن انجام دهید .

 

shiny objects photography 10 300x94 - عکاسی از اجسام براق

عکاسی از اجسام براق

 

بازگشت نور

در مرحله بعد تصمیم گرفته شد مقداری از نور منبع اصلی بطرف سوژه بازگردانده شود . برای این منظور از رفلکتور ۳۹ اینچی با روکش سفید رنگ استفاده نمودیم . برای انعطاف بیشتر در قرار دادن رفلکتور و امکان بازتابش با زاویه ، از ابزارهایی استفاده شد . ( شکل های ۱۱ و ۱۲ )

 

shiny objects photography 11 - عکاسی از اجسام براق

عکاسی از اجسام براق

shiny objects photography 12 - عکاسی از اجسام براق

عکاسی از اجسام براق

 

پس رفلکتور را مطابق زاویه دلخواه به سمت سوژه قرار دادیم . ( شکل های ۱۳ و ۱۴ )

 

shiny objects photography 13 - عکاسی از اجسام براق

عکاسی از اجسام براق

shiny objects photography 14 - عکاسی از اجسام براق

عکاسی از اجسام براق

 

بدون هیچ گونه تغییری در تنظیمات دوربین ، عکسبرداری انجام شد . ( شکل ۱۵ )

 

shiny objects photography 15 - عکاسی از اجسام براق

عکاسی از اجسام براق

 

بزرگترین تغییر ایجاد شده در شکل ۱۵ ، کاهش کنتراست کلی تصویر می باشد . به نرم تر شدن و روشن تر شدن سایه ها توجه کنید .

اضافه کردن درخشش

در این مرحله تصمیم گرفتیم به قسمت های الماس مانند ، درخشش و تلاءلو اضافه کنیم . گرچه می توانستیم از یک منبع نور دیگر بهمراه اسنوت جهت ایجاد نور سخت استفاده کنیم اما راه حل ساده تر یعنی استفاده از کارت رفلکتور نقره ای را انتخاب کردیم . ( شکل های ۱۶ و ۱۷ )

 

shiny objects photography 16 - عکاسی از اجسام براق

عکاسی از اجسام براق

shiny objects photography 17 - عکاسی از اجسام براق

عکاسی از اجسام براق

 

در این مرحله نیز عکسبرداری انجام شد . ( شکل ۱۸ )

 

shiny objects photography 18 - عکاسی از اجسام براق

عکاسی از اجسام براق

 

می توانید تاثیرات کارت نقره ای را در انعکاس روی انگشترها ببینید . در شکل های ۱۹ و ۲۰ می توانید تفاوت عکس های مختلف را با استفاده از رفلکتور یا بدون آن ها ملاحظه نمایید .

 

shiny objects photography 19 300x112 - عکاسی از اجسام براق

عکاسی از اجسام براق

shiny objects photography 20 300x124 - عکاسی از اجسام براق

عکاسی از اجسام براق

 

در این مرحله می توانیم رضایت خود را ابراز نماییم . تنها نکته باقی مانده ، کمرنگ بودن یا تا حدی سیاه و سفید بودن آن است . برای رنگی کردن تصویر ، قطعه ای فوم سبز رنگ در زیر مجموعه قرار داده ( شکل ۲۱ ) و عکسبرداری نمودیم . ( شکل ۲۲ )

 

shiny objects photography 21 - عکاسی از اجسام براق

عکاسی از اجسام براق

shiny objects photography 22 300x198 - عکاسی از اجسام براق

عکاسی از اجسام براق

 

اکنون می توانید نخستین عکس گرفته شده را با عکس نهایی مقایسه نمایید . ( شکل ۲۳ )

 

shiny objects photography 23 300x132 - عکاسی از اجسام براق

عکاسی از اجسام براق

 

راهنمایی و حقه برای عکاسی عالی از تکسچر اجسام

۱-همیشه از فوکوس اتوماتیک استفاده کنید

یکی از مهمترین چیزهایی که باید به آن توجه شود، فوکوس است. باید مطمئن شوید که همه ی عکس شما بهترین فوکوس را دارد. مهم نیست که شما در فوکوس دستی چه قدر مهارت دارید، اینکه از فوکوس اتوماتیک استفاده کنید ایده ی بهتری است. حتی یک تغییر کوچک در فوکوس می تواند عکس شما را بی استفاده کند.

 

shiny objects photography 24 300x200 - عکاسی از اجسام براق

عکاسی از اجسام براق

 

۲-درفاصله درست عکس بگیرید

نکته مهم دیگری که باید توجه کنید این است که عکستان را در فاصله درستی بگیرید. قانون خاص یا فاصله ثابتی برای عکاسی از همه تکسچر ها وجود ندارد. این کاملا به اینکه از چه عکاسی می کنید، چه مقدار جزئیات در عکس می خواهید، عکس برای چه استفاده خواهد شد و یا از چه لنزی استفاده می کنید بستگی دارد.

با این حال تعداد کمی راهنمایی کلی وجود دارد. به طور مثال، اگر از الگوی منظم و کوچکی عکاسی می کنید (مثل یک دیوار آجری) سعی کنید عکستان را تا جایی که می توانید باز بگیرید. جزئیات بیشتری که در عکس داشته باشید، تکسچر بهتری ایجاد می کند.

از جزئیات در نمای بسته تری عکس بگیرید تا اطلاعات بیشتری برای ویرایش در اختیار داشته باشید. برای مثال، اگر از یک پنجره یا چیزی مشابه عکس می گیرید، سعی کنید کل فریم را با آن پر کنید.

یک سوژه بالقوه دیگر پارچه یا لباس است. شما لازم است تا از نمای واقعا نزدیکی از این مواد عکس بگیرید تا جزئیات کافی به عنوان یک تکسچر را بتوانید ثبت کنید.
ُ

shiny objects photography 25 296x300 - عکاسی از اجسام براق

عکاسی از اجسام براق

 

۳-بهترین زاویه ممکن را انتخابل کنید

وقتی از تکسچر یا بافت عکاسی می کنید لازم است تا از آنها در زاویه نود درجه عکس بگیرید تا نسبت به دوربین صاف باشند. این کار برای نمایش مسطح تکسچر لازم است، در غیر این صورت شما نیاز به ویرایش در نرم افزاری مانند فوتوشاپ دارید تا مشکلات زاویه ی دید را برطرف کنید.

سعی کنید تا همه ی تکسچر های خود را در زاویه ای نزدیک به ۹۰ درجه عکاسی کنید چرا که در نرم افزار های ویرایش قوی نیز برای حد اکثر زاویه ای که می توان اصلاح کرد محدودیت وجود دارد.

 

shiny objects photography 26 300x149 - عکاسی از اجسام براق

عکاسی از اجسام براق

 

۴-از سایه  درخشش یا بازتاب پرهیز کنید

کلید تکسچر موفق، گرفتن عکسی با روشنایی متعادل است. وقتی عکاسی تکسچر می کنید بهترین زمان وقتی است که هوا ابری باشد و هیچ نور مستقیمی بر سوژه شما وجود نداشته باشد. ابرها مثل یک سافت باکس بزرگ طبیعی عمل می کنند که نور را بسیار ملایم می کنند. این زمان برای عکاسی از تکسچر عالی است.

شما ممکن است وقتی تصمیم به عکاسی تکسچر می گیرید نیاز داشته باشید دائما پیش بینی آب و هوا را چک کنید. اگر می خواهید این کار را نکنید، می توانید یک کیت دیفیوزر (پخش کننده نور) بخرید تا از برخورد مستقیم نور جلو گیری کنید و در ضمن تکسچری با روشنایی متعادل ایجاد کنید.

از هر نوع سایه جلوگیری کنید. اگر بر سطح، سایه ای می بینید، کلید شاتر را فشار ندهید – به همین سادگی! این مشکل در ویرایش اصلاح نمی شود و باعث ایجاد تکسچری ناخوشایند و بی استفاده می گردد.

بیشترین سعی تان را بکنید تا از درخشش جلوگیری کنید. این می تواند با یک هود برای لنزتان میسر شود. همچنین می توانید از یک فیلتر UV بهره ببرید. این فیلتر بخشی از نور را سد می کند و ظاهر نهایی عکس را بهبود می بخشد.

موضوع آخر اینکه مراقب هر بازتابی باشید. مشکل ترین سطح ها برای عکاسی آنهایی هستند که بازتاب می کنند. اگر از یک سطح براق مثل فلزی درخشان یا شیشه عکاسی می کنید، روند کار را بسیار گیج کننده تر خواهید یافت.

نخست، می توانید از یک فیلتر پلاریزه برای جلوگیری از بازتاب استفاده کنید. راه دیگر این است که از تکسچر خود در یک اتاق تاریک با استفاده از چند سافت باکس برای تامین روشنایی عکس بگیرید

.

shiny objects photography 27 300x231 - عکاسی از اجسام براق

عکاسی از اجسام براق

 

۵-از عمق میدان کم جلوگیری کنید

ما همه عاشق عمق میدان کم هستیم ولی وقتی به سراغ عکاسی تکسچر می آییم، این یکی از بدترین دشمنان ماست. اگر از یک لنز ثابت (یا پرایم) با قطر دیافراگم کوچک (برای مثال Canon 50mm f/1.8) استفاده می کنید، عمق میدان بسیار کم خواهد بود.

مطمئن شوید که با دیافراگم حداقل ۲٫۸ یا بیشتر عکاسی می کنید. در غیر این صورت بخش هایی از تصویر ممکن است خارج از فوکوس باشد – و این چیزی نیست که ما می خواهیم

.

shiny objects photography 28 300x200 - عکاسی از اجسام براق

عکاسی از اجسام براق

 

۶-نوردهی را درست تنظیم کنید

وقتی عکاسی تکسچر می کنید، تنظیم درست نوردهی بسیار مهم است. ما در مورد مقدار دیافراگم صحبت کردیم پس باید نگاهی به ایزو و سرعت شاتر بیندازیم. سعی کنید ایزو را در حداقل ممکن نگه دارید. اگر واقعا به افزایش ایزو نیاز پیدا کردید، آنرا بیشتر از ۸۰۰ نبرید تا از ایجاد نویز در تکسچرتان جلوگیری شود

.

shiny objects photography 29 300x200 - عکاسی از اجسام براق

عکاسی از اجسام براق

 

۷-سرعت شاتر

نکته ی بعدی که می خواهیم نگاهی به آن بیندازیم سرعت شاتر است. این کاملا به شرایط نوری و وسایل شما بستگی دارد. اگر شما دوربین در دست عکاسی می کنید سعی کنید از سرعت های ۱/۶۰ ثانیه و سریع تر استفاده کنید.

به یاد داشته باشید شما به یک نوردهی مناسب برای تکسچر خود نیاز دارید. سعی کنید از ایجاد هر ناحیه سوخته جلوگیری کنید – هر ناحیه سفیدی که در ویرایش عکس قابل اصلاح نباشد. توصیه من این است که تکسچر خود را اندکی underexpose (کم نور) عکاسی کنید چرا که اصلاح کمی نور بسیار آسانتر از اصلاح ناحیه های سوخته است.

 

shiny objects photography 30 300x150 - عکاسی از اجسام براق

عکاسی از اجسام براق

 

۸-همیشه در حالت raw عکاسی کنید

نکته بسیار مهم دیگر این است که در حالت RAW عکاسی کنید. این کار به شما انعطاف و کنترل بیشتری در هنگام ویرایش تصویر می دهد. این فرمت چندین برابر بیشتر از فرمت JPG فضا اشغال می کند ولی ارزشش را دارد.

اگر مموری بزرگی ندارید یک ترفند ساده این است که حالت JPG + RAW را خاموش کنید و تنها در حالت RAW عکاسی کنید. با این کار می توانید مقداری فضا برای عکس هایی بیشتر ذخیره کنید.

۹-از سه پایه استفاده کنید

اگر در محیطی تاریک عکاسی می کنید و نتیجه ای خوب می خواهید نیاز به کاهش سرعت شاتر دارید که در این حالت می دانید اگر دوربین را با دستتان نگه دارید، لرزش دست باعث تاری عکس می شود. اینجا بهترین دوست ما، سه پایه، به میدان می آید. سه پایه ای خوب بردارید و مطمئن شوید عکس هایتان به سختی و ثبات سنگ هستند.

۱۰-از دکمه شاتر سیمی استفاده کنید

وقتی در محیطی کم نور با سه پایه عکاسی می کنید، بهتر است از دکلانشور یا دکمه شاتر سیمی استفاده کنید. این وسیله از اینکه هنگام فشردن کلید شاتر هر گونه جابجایی یا لرزشی ایجاد شود جلوگیری می کند.

جایگزین دیگری که باعث می شود شما پولتان را ذخیره کنید استفاده از تایمر خود دوربین است. آنرا بر روی ۲ ثانیه تنظیم کنید و هنگامی که دوربین در حال عکاسی اتوماتیک است از آن فاصله بگیرید.

۱۱-از لنز های واید اجتناب کنید

یکی از چیز هایی که هنگام عکاسی تکسچر باید از آن اجتناب کنید، لنزهای واید است. همانطور که احتمالا می دانید لنز های واید باعث حالتی می شوند که اصطلاحا به آن «اعوجاج لنز» می گویند. در برخی حالات به راحتی در فوتوشاپ اصلاح می شود ولی کار دیگری هست که به راحتی می تواند از این حالت اجتناب کند و آن این است که از لنزهای بلندتری استفاده کنید.

لنز پرایم (Prime) به لنزی گفته می شود که فاصله کانونی ثابتی داشته باشد.

من شخصا ترجیح می دهم که از لنزی ثابت (Prime) برای عکاسی تکسچر استفاده کنم – به خصوص لنز ۵۰mm که با هر دو دسته ی سنسورهای تمام فریم و سنسورهای کوچکتر به خوبی کار می کند.

مزیت های فوق العاده ای در استفاده از لنزهای ثابت وجود دارد. آنها سبب اعوجاج لنز نمی شوند و در f/2.8 یا بیشتر واقعا شارپ و واضح عکس می گیرند. به هر حال اگر شما لنز ثابت ندارید و برای یکی از آنها نیز نمیخواهید هزینه کنید، می توانید از هر لنزی که دارید استفاده کنید. فقط مطمئن شوید که از تکسچرتان در فاصله کانونی ۳۵mm یا بیشتر عکاسی می کنید تا از اعوجاج لنز جلوگیری شود.

۱۲جایی که می خواهید عکاسی کنید را کاوش کنید

آخرین توصیه من این است که جایی که قصد دارید عکاسی تکسچر انجام دهید را کاوش کنید. دو روز قبل از اینکه بخواهید عکاسی کنید به آنجا بروید تا ببینید آنجا چه گونه است و چه وسایلی مفید خواهند بود. لیستی از چیزهایی که میخ واهید عکاسی کنید را بنویسید تا از هدر رفتن زمان در روز عکاسی جلوگیری کنید.


ارسال نظر


3 − 2 =