آتلیه اندیشه نو ، عضو تایید شده تجارت الکترونیک اول

 

محیط های چند رسانه ای


محیط های چند رسانه ای

ستفاده از رسانه‌های مختلف مانند متن، طراحی، گرافیک، عکس، صدا، ویدئو، انیمیشن… در کنار یکدیگر جهت انتقال بهتر پیام را چندرسانه‌ای گویند، که در مقابل برنامه‌های صرفاً متنی به کار می‌رود. در چنین برنامه‌هایی تا حد امکان از متن کمتر استفاده شده و بار اصلی انتقال پیام بر عهده سایر رسانه‌های تصویری یا صوتی قرار می‌گیرد. در تعریف چندرسانه‌ای معاصر، واژه کلیدی که سنت را تغییر شکل داده و رسانه‌ای جدید تولید می‌کند، رایانه است. رایانه، تکنیک‌های سنتی را برای ایجاد و ویرایش تمامی شکل‌های رسانه تغییر داده است. واژه پردازی جایگزین دستگاه تایپ شده است، CD محصولات صوتی و موسیقی را متحول کرده است، دوربین‌های دیجیتال و نرم‌افزار ویرایش، فیلم و تاریکخانه را دگرگون کرده‌اند… انقلاب چندرسانه‌ای تنها در مورد انجام امور سنتی به شیوه‌های جدید نیست، بلکه در مورد ایجاد رویکردهای جدید در ارتباطات، تجارت، آموزش و سرگرمی نیز هست. تلفن‌های همراه به پیام رسان‌های متنی، دوربین و نمایش‌های ویدیویی مجهز شده‌اند. تجارت الکترونیکی به خریداران امکان دستیابی لحظه‌ای به خدمات و محصولات بی شمار از طریق تصاویر، پیش نمایش‌ها (دمو)، نقدها و امکان مقایسه قیمت را می‌دهد. کلاسهای درس، دیوارهای فیزیکی را با رسانه دیجیتال از جمله گرافیک، انیمیشن، صدا و تصویر شکسته و در جریان شبکه‌های الکترونیکی سیر می‌کنند. شکل‌های جدید سرگرمی چون podcastها، بازی‌های رایانه‌ای، مسابقات Online و فیلم‌های غیرتعاملی نیز این هنر-صنعت را متحول کرده است. در این موارد و مواردی مشابه آن، چندرسانه‌ای دیجیتال، دنیا را با فراهم آوردن امکان تعامل با اطلاعات به شیوه‌هایی جدید برای کاربران، متحول ساخته است(انگلیسی:Multimedia Files) این نوع فایل‌ها نسبتاً جدید هستند و برای ذخیره‌سازی فایلهای مختلف در یک فایل طراحی شده‌اند. در فایلهای چندرسانه‌ای می‌توان مجموعه‌ای از اطلاعات صوتی، تصاویر، گرافیک، انیمیشن و غیره را همگی در فقط یک فایل در کنار هم ذخیره کرد. این موضوع اتفاق مهمی از نظر طراحی ساختار فایل بود زیرا ساختار فایل بسیار پیچیده‌ای را طلب می‌کند. فایلهایی مانند Quick Time Movie (mov) یا Mpeg و… چنین قابلیتی دارند. چندرسانه‌ای غیرخطی در مقابل خطی

(انگلیسی:Non-Linear VS. Linear Multimedia)ساده‌ترین نوع نمایش، یک نمایش خطی می‌باشد. این نوع نمایش را نمایش اسلایدی (Slide Show) نیز می‌گویند. مشخصه این نوع نمایش آن است که صفحاتی از محتوا (Content) در یک ترتیب از پیش تعریف شده می‌تواند به صورت خودکار، با زمان‌بندی مشخص، و یا وابسته به اجرای یک رویداد خاص مانند کلیک ماوس، فشردن کلیدی از صفحه کلید و… اجرا شود. جهت حرکت نیز، در این نوع نمایش می‌تواند رو به جلو یا عقب باشد. یک نمایش خطی دارای یک آغاز و پایان مشخص است. در مقابل، در فایلهای چندرسانه‌ای غیرخطی، با استفاده از ویژگی فرارسانه، امکان حرکت روی محتوای چند رسانه‌ای با هر ترتیبی ممکن است. در واقع در این نوع محتوای چند رسانه‌ای امکان داشتن یک آغاز با چند پایان و حتی، در اکثر مواقع، بدون پایان مشخص نیز ممکن است. در چنین نرم‌افزارهایی امکانات ناوبری (Navigation) بوسیله دکمه‌ها، منوها و… در اختیار کاربر قرار داده می‌شود و ویژگی مهمی که در این ارتباط باید رعایت شود این است که در یک محیط نرم‌افزاری چند رسانه‌ای هیچگاه کاربر نباید به یک بن‌بست برسد، و همیشه باید راه فراری برای دسترسی به منوها و سایر محتواها باید در اختیار وی قرار داده شود.

 

مقاله ای در رابطه با محیط های چند رسانه ای

محیط های چند رسانه ای

 

چندرسانه‌ای محاوره‌ای

(انگلیسی:Interactive Multimedia) در محیطهای چندرسانه‌ای غیر خطی کاربر می‌تواند با رابط کاربر نرم‌افزار، و با استفاده از کنترلهای ناوبری در محاوره باشد و مطابق میل و سلیقه خود در محتوای مربوطه جابجا شود. به چنین نرم‌افزاری، محاوره‌ای گفته می‌شود. مانند نرم‌افزارهای چند رسانه‌ای آموزشی و مقابل فیلمها. برای مثال شما می‌توانید در یک محیط محاوره‌ای در زمان دلخواه به درس مورد نظر خود بروید و یا به سوالات چند گزینه‌ای پاسخ داده و نتیجه آزمون خود را مشاهده کنید. رابط گرافیکی کاربر­ (انگلیسی:Graphical User Interface/GUI)در دنیای رایانه اصطلاحی وجود دارد به نام سکو (Platform)، یک سکو، ترکیبی است از معماری سخت‌افزاری و سیستم‌عامل مدیریت کننده آن سخت‌افزار. در اکثر مواقع منظور از سکو همان سیستم‌عامل (Operating System) می‌باشد. در گذشته همه سیستم‌عاملها حالت متنی (Text Mode) بودند، بدین معنی که کاربر باید خواسته‌های خود را در قالب فرامین در محیط خط فرمان (CMD- Command Prompt) تایپ می‌کرد تا سیستم‌عامل بتواند متوجه آن شده، فرامین مورد نظر را برای ماشین ترجمه کند. اولین بار رابط گرافیک کاربر توسط شرکت اَپل (Apple) در ۱۹۸۴ عرضه شد که سیستم‌عامل مربوطه Mac OS نامگذاری گردید. رابط گرافیکی با استفاده از سمبل‌ها و تصاویر گرافیکی سعی در ایجاد عناصری با معنی خاص می‌نماید که کار با رایانه را بسیار راحت‌تر می‌کند. در واقع با پدید آمدن تکنولوژی GUI به نوعی همه نرم‌افزارها چند رسانه‌ای شدند و استفاده از مؤلفه‌های تصویری در آنها به شدت افزایش یافت. از اینجا به بعد تعریف نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای به نوعی خاص تر و محدود تر شد و شامل نرم‌افزارهایی می‌شد که تأکید اصلی در آنها بر سایر رسانه‌ها، علاوه بر متن، می‌شد برای مثال نرم‌افزارهای آموزشی محاوره‌ای، بازی‌های رایانه‌ای، نرم‌افزارهای تبلیغاتی محاوره‌ای و غیره که در آنها کاربر بدون نیاز به تایپ چیزی و یا با حداقل استفاده از صفحه کلید می‌تواند در محتوای ایجاد شده حرکت کند و ضمناً محتوای نرم‌افزار مربوطه نیز سعی می‌کند از متن کمتر استفاده کرده و موضوعات مورد نظر را با سایر رسانه‌ها مانند صدا، تصویر، گرافیک، انیمیشن و غیره ارائه نماید. امروزه اکثر صاحبان وب سایت ها به دنبال راه هایی برای ایجاد سرگرمی های مفید در وب سایت خود میباشند زیرا تحقیقات نشان میدهد که سایت هایی با سرگرمی های مفید جذب مشتری بهتری نسبت به سایت های ساده دارند زیرا اکثر کاربران نسبت به سرگرمی های مفید در یک سایت علاقه نشان میدهند . همین افزایش جذب بازدیدکننده و میزان تاثیر آن در برندینگ اینترنتی باعث شده است تا بسیاری از افراد به دنبال ایجاد سرگرمی های مختلفی باشند اما قطعا ایجاد چنین امکاناتی به سادگی میسر نخواهد بود ، در نظر داشته باشید که امکاناتی که میخواهید به سایت خود اضافه نمایید اگر باعث از کار افتادن سایر بخش های سایت شما شوند ، اگر باعث سنگین شدن سایت شما و در اصل باعث کاهش سرعت لود سایت شما شوند و مسائل و مشکلاتی از این قبیل ، نه تنها برای شما سودی نخواهد داشت بلکه به ضرر شما نیز خواهد بودبرای اینکه از هر چیزی بهترین استفاده را ببرید باید نسبت به نقاط ضعف و قوت آن آگاهی بدست آورید . قطعا هرچقدر نسبت به این مسائل آگاهی داشته باشید میتوانید استفاده مفیدتری از هر چیزی داشته باشید ، برای استفاده مفید و حرفه ای از محیط های چند رسانه ای نیز باید به برخی مسائل توجه ویژه داشته باشید زیرا اگر در نحوه استفاده خود از محیط های چند رسانه ای اشتباه نمایید قطعا با مشکلاتی مواجه خواهید شد که صدمات جبران ناپذیری به شما خواهد زد.

اولین نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که هیچ کدام از امکانات شما ( از قبیل موسیقی ، فایل ویدئویی و … ) بدون اجازه گرفتن از کاربر پخش نشود . هیچ کاربری دوست ندارد بدون اجازه خودش در سایتی موسیقی پخش شود و یا فایل ویدئویی و… نمایش پیدا کند . ممکن است کاربری در ساعات پایانی شب به سایت شما وارد شود ، آیا اگر موسیقی شما بدون اجازه پخش شود برای این کاربر دردسر ایجاد نمیشود ؟ همواره شرایط کاربران خود را در نظر داشته باشید و خودخواهانه تصمیم گیری نکنید زیرا برخی صاحبان وب سایت ها فقط به منافع خود فکر میکنند اما در عمل از کاری که انجام داده اند هیچ منفعتی نصیبشان نمیشود بلکه مضراتی هم عایدشان خواهد شد.

نکته دومی که باید به آن اهمیت خاصی بدهید این است که بخش های مختلفی که از طریق محیط های چند رسانه ای به سایت خود اضافه کرده اید در انحصار یک ویندوز خاص نباشد و در تمامی سیستم عامل ها قابل پخش باشد. شما نمیتوانید سایت خود را مخصوص یک سیستم عامل طراحی کنید زیرا هرکاربری از سیستم عامل مورد علاقه خود استفاده میکند و همین مسئله باعث میشود شما هرگز نتوانید سایت خود را در انحصار یک سیستم عامل قرار بدهید . اگر تصور میکنید فلان سیستم عامل منسوخ شده است پس اهمیتی ندارد که سایت شما در این سیستم عامل کامل لود شود و بخش های مختلف آن بدرستی اجرا شود کاملا اشتباه میکنید زیرا منسوخ شده ترین سیستم عامل ها نیز هنوز کاربرانی در اختیار داشته و هنوز هستند افرادی که از آن ها استفاده می نمایند به همین دلیل سعی کنید سایت خود را برای استفاده در  تمامی سیستم های عامل طراحی کنید. این مسئله در خصوص مرورگرها نیز کاملا صدق میکند زیرا مرورگرها نیز مانند سیستم عامل ها میباشند و کاربران مختلف از مرورگرهای مختلف بهره مند میشوند به همین دلیل است که علاوه بر سیستم عامل های مختلف سایت شما میبایست در مرورگرهای مختلف نیز به درستی اجرا شده و کاربران بتوانند به راحتی با مرورگر دلخواه خود از سایت شما بازدید نمایند . اگر کاربری نتواند از طریق مرورگر دلخواه خود سایت شما را بازدید نماید مجبور به استفاده از مرورگرهای دیگر خواهد شد که در خیلی از موارد کاربر به دلیل در دسترس نبودن مرورگر دیگر و یا مسائل دیگر قید بازدید از سایت شما را خواهد زد.

اگر در هنگام طراحی سایت خود استفاده صحیح از محیط های چند رسانه ای نکات بالا را در نظر بگیرید و بخش های مختلف شما پس از اجازه گرفتن از کاربر پخش شده و در تمامی سیستم عامل ها و مرورگرهای مختلف عملکردی یکسان داشته باشد قطعا نتایج مثبتی در پی خواهد داشت. استفاده از محیط های چند رسانه ای در صورتی که عاقلانه و با تفکری حرفه ای باشد نتایج بسیار خوبی در پی خواهد داشت اما اگر بدون در نظر گرفتن شرایط کاربران نسبت به استفاده از محیط های چند رسانه ای اقدام نمائید نباید توقع داشته باشید که به نتایج مثبتی دست پیدا کنید.

firewallچیست؟

دیواره آتشین (Fire wall) سیستمی است بین کاربران یک شبکه محلی و یک شبکه بیرونی (مثل اینترنت) که ضمن نظارت بر دسترسی ها، در تمام سطوح، ورود و خروج اطلاعات را تحت نظر دارد. بر خلاف تصور عموم کاربری این نرم افزارها صرفاً در جهت فیلترینگ سایت ها نیست. برای آشنایی بیشتر با نرم افزارهای دیواره های آتشین، آشنایی با طرز کار آنها شاید مفیدترین راه باشد. در وهله اول و به طور مختصر می توان گفت بسته های TCP/IP قبل و پس از ورود به شبکه وارد دیواره آتش می شوند و منتظر می مانند تا طبق معیارهای امنیتی خاصی پردازش شوند. حاصل این پردازش احتمال وقوع سه حالت است:

۱) اجازه عبور بسته صادر می شود.

۲) بسته حذف می شود.

۳) بسته حذف می شود و پیام مناسبی به مبدا ارسال بسته فرستاده می شود.

 ساختار و عملکرد

 

مقاله ای در رابطه با محیط های چند رسانه ای

محیط های چند رسانه ای

 

با این توضیح، دیواره آتش محلی است برای ایست بازرسی بسته های اطلاعاتی به گونه ای که بسته ها براساس تابعی از قواعد امنیتی و حفاظتی پردازش شده و برای آنها مجوز عبور یا عدم عبور صادر شود. همانطور که همه جا ایست بازرسی اعصاب خردکن و وقت گیر است دیواره آتش نیز می تواند به عنوان یک گلوگاه باعث بالا رفتن ترافیک، تاخیر، ازدحام و بن بست شود. از آنجا که معماری TCP/IP به صورت لایه لایه است (شامل ۴ لایه: فیزیکی، شبکه، انتقال و کاربردی) و هر بسته برای ارسال یا دریافت باید از هر ۴ لایه عبور کند بنابراین برای حفاظت باید فیلدهای مربوطه در هر لایه مورد بررسی قرار گیرند. بیشترین اهمیت در لایه های شبکه، انتقال و کاربرد است چون فیلد مربوط به لایه فیزیکی منحصر به فرد نیست و در طول مسیر عوض می شود. پس به یک دیواره آتش چند لایه نیاز داریم. سیاست امنیتی یک شبکه مجموعه ای از قواعد حفاظتی است که بنابر ماهیت شبکه در یکی از سه لایه دیواره آتش تعریف می شوند. کارهایی که در هر لایه از دیواره آتش انجام می شود عبارت است از:

۱) تعیین بسته های ممنوع (سیاه) و حذف آنها یا ارسال آنها به سیستم های مخصوص ردیابی (لایه اول دیواره آتش)

۲) بستن برخی از پورت ها متعلق به برخی سرویس ها مثلTelnet، FTP و… (لایه دوم دیواره آتش)

۳) تحلیل برآیند متن یک صفحه وب یا نامه الکترونیکی یا …. (لایه سوم دیواره آتش)

۱) در لایه اول

فیلدهای سرآیند بسته IP مورد تحلیل قرار می گیرد:

▪ آدرس مبدأ:

برخی از ماشین های داخل یا خارج شبکه حق ارسال بسته را ندارند، بنابراین بسته های آنها به محض ورود به دیواره آتش حذف می شود.

▪ آدرس مقصد:

برخی از ماشین های داخل یا خارج شبکه حق دریافت بسته را ندارند، بنابراین بسته های آنها به محض ورود به دیواره آتش حذف می شود. IP آدرس های غیرمجاز و مجاز برای ارسال و دریافت توسط مدیر مشخص می شود. شماره شناسایی یک دیتا گرام تکه تکه شده:

بسته هایی که تکه تکه شده اند یا متعلق به یک دیتا گرام خاص هستند حذف می شوند.

▪ زمان حیات بسته:

بسته هایی که بیش از تعداد مشخصی مسیریاب را طی کرده اند حذف می شوند. بقیه فیلدها:

براساس صلاحدید مدیر دیواره آتش قابل بررسی اند. بهترین خصوصیت لایه اول سادگی و سرعت آن است چرا که در این لایه بسته ها به صورت مستقل از هم بررسی می شوند و نیازی به بررسی لایه های قبلی و بعدی نیست. به همین دلیل امروزه مسیریاب هایی با قابلیت انجام وظایف لایه اول دیواره آتش عرضه شده اند که با دریافت بسته آنها را غربال کرده و به بسته های غیرمجاز اجازه عبور نمی دهند. با توجه به سرعت این لایه هر چه قوانین سختگیرانه تری برای عبور بسته ها از این لایه وضع شود بسته های مشکوک بیشتری حذف می شوند و حجم پردازش کمتری به لایه های بالاتر اعمال می شود.

۲) در لایه دوم

فیلدهای سرآیند لایه انتقال بررسی می شوند:

▪ شماره پورت پروسه مبدأ و مقصد:

با توجه به این مسئله که شماره پورت های استاندارد شناخته شده اند ممکن است مدیر دیواره آتش بخواهد مثلاً سرویس FTP فقط برای کاربران داخل شبکه وجود داشته باشد بنابراین دیواره آتش بسته های TCP با شماره پورت ۲۰ و ۲۱ که قصد ورود یا خروج از شبکه را داشته باشند حذف می کند و یا پورت ۲۳ که مخصوص Telnet است اغلب بسته است. یعنی بسته هایی که پورت مقصدشان ۲۳ است حذف می شوند.

▪ کدهای کنترلی:

دیواره آتش با بررسی این کدها به ماهیت بسته پی می برد و سیاست های لازم برای حفاظت را اعمال می کند. مثلاً ممکن است دیواره آتش طوری تنظیم شده باشد که بسته های ورودی با SYN=۱ را حذف کند. بنابراین هیچ ارتباط TCP از بیرون با شبکه برقرار نمی شود.

▪ فیلد شماره ترتیب و :

Acknowledgement بنابر قواعد تعریف شده توسط مدیر شبکه قابل بررسی اند. در این لایه دیواره آتش با بررسی تقاضای ارتباط با لایه TCP، تقاضاهای غیرمجاز را حذف می کند. در این مرحله دیواره آتش نیاز به جدولی از شماره پورت های غیرمجاز دارد. هر چه قوانین سخت گیرانه تری برای عبور بسته ها از این لایه وضع شود و پورت های بیشتری بسته شوند بسته های مشکوک بیشتری حذف می شوند و حجم پردازش کمتری به لایه سوم اعمال می شود.

۳) در لایه سوم

حفاظت براساس نوع سرویس و برنامه کاربردی صورت می گیرد:

در این لایه برای هر برنامه کاربردی یک سری پردازش های مجزا صورت می گیرد. بنابراین در این مرحله حجم پردازش ها زیاد است. مثلاً فرض کنید برخی از اطلاعات پست الکترونیکی شما محرمانه است و شما نگران فاش شدن آنها هستید. در اینجا دیواره آتش به کمک شما می آید و برخی آدرس های الکترونیکی مشکوک را بلوکه می کند، در متون نامه ها به دنبال برخی کلمات حساس می گردد و متون رمزگذاری شده ای که نتواند ترجمه کند را حذف می کند. یا می خواهید صفحاتی که در آنها کلمات کلیدی ناخوشایند شما هست را حذف کند و اجازه دریافت این صفحات به شما یا شبکه شما را ندهد. ● انواع دیواره های آتش دیواره های آتش هوشمند:

 

امروزه حملات هکرها تکنیکی و هوشمند شده است به نحوی که با دیواره های آتش و فیلترهای معمولی که مشخصاتشان برای همه روشن است نمی توان با آنها مقابله کرد. بنابراین باید با استفاده از دیواره های آتش و فیلترهای هوشمند با آنها مواجه شد. از آنجا که دیواره های آتش با استفاده از حذف بسته ها و بستن پورت های حساس از شبکه محافظت می کنند و چون دیواره های آتش بخشی از ترافیک بسته ها را به داخل شبکه هدایت می کنند، (چرا که در غیر این صورت ارتباط ما با دنیای خارج از شبکه قطع می شود)، بنابراین هکرها می توانند با استفاده از بسته های مصنوعی مجاز و شناسایی پورت های باز به شبکه حمله کنند. بر همین اساس هکرها ابتدا بسته هایی ظاهراً مجاز را به سمت شبکه ارسال می کنند. یک ***** معمولی اجازه عبور بسته را می دهد و کامپیوتر هدف نیز چون انتظار دریافت این بسته را نداشته به آن پاسخ لازم را می دهد.

بنابراین هکر نیز بدین وسیله از باز بودن پورت مورد نظر و فعال بودن کامپیوتر هدف اطمینان حاصل می کند. برای جلوگیری از آن نوع نفوذها دیواره آتش باید به آن بسته هایی اجازه عبور دهد که با درخواست قبلی ارسال شده اند. حال با داشتن دیواره آتشی که بتواند ترافیک خروجی شبکه را برای چند ثانیه در حافظه خود حفظ کرده و آن را موقع ورود و خروج بسته مورد پردازش قرار دهد می توانیم از دریافت بسته های بدون درخواست جلوگیری کنیم. مشکل این فیلترها زمان پردازش و حافظه بالایی است که نیاز دارند. اما در عوض ضریب اطمینان امنیت شبکه را افزایش می دهند.

  • دیواره های آتش مبتنی بر پروکسی:

دیواره های آتش هوشمند فقط نقش ایست بازرسی را ایفا می کنند و با ایجاد ارتباط بین کامپیوترهای داخل و خارج شبکه کاری از پیش نمی برد. اما دیواره های آتش مبتنی بر پروکسی پس از ایجاد ارتباط فعالیت خود را آغاز می کند. در این هنگام دیواره های آتش مبتنی بر پروکسی مانند یک واسطه عمل می کند، به نحوی که ارتباط بین طرفین به صورت غیرمستقیم صورت می گیرد. این دیواره های آتش در لایه سوم دیواره آتش عمل می کنند، بنابراین می توانند بر داده های ارسالی در لایه کاربرد نیز نظارت داشته باشند. دیواره های آتش مبتنی بر پروکسی باعث ایجاد دو ارتباط می شود:

۱) ارتباط بین مبدا و پروکسی

۲) ارتباط بین پروکسی و مقصد حال اگر هکر بخواهد ماشین هدف در داخل شبکه را مورد ارزیابی قرار دهد در حقیقت پروکسی را مورد ارزیابی قرار داده است و نمی تواند از داخل شبکه اطلاعات مهمی به دست آورد. دیواره های آتش مبتنی بر پروکسی به حافظه بالا و CPU بسیار سریع نیاز دارند و از آنجایی که دیواره های آتش مبتنی بر پروکسی باید تمام نشست ها را مدیریت کنند گلوگاه شبکه محسوب می شوند. پس هرگونه اشکال در آنها باعث ایجاد اختلال در شبکه می شود. اما بهترین پیشنهاد برای شبکه های کامپیوتری استفاده همزمان از هر دو نوع دیواره آتش است. با استفاده از پروکسی به تنهایی بارترافیکی زیادی بر پروکسی وارد می شود.

با استفاده از دیواره های هوشمند نیز همانگونه که قبلاً تشریح شد به تنهایی باعث ایجاد دیواره نامطمئن خواهد شد. اما با استفاده از هر دو نوع دیواره آتش به صورت همزمان هم بار ترافیکی پروکسی با حذف بسته های مشکوک توسط دیواره آتش هوشمند کاهش پیدا می کند و هم با ایجاد ارتباط واسط توسط پروکسی از خطرات احتمالی پس از ایجاد ارتباط جلوگیری می شود. ADSL چیست؟

ADSL مخفف کلمات Asymmetric Digital Subscriber Line به معنای خط اشتراک دیجیتال نامتقارن است. این تکنولوژی نسبتاً جدید است که خطوط تلفن فعلی را به راهی برای دستیابی به صوت و تصویر و تبادل اطلاعات با سرعت نسبتاً بالا تبدیل می کند. ADSL می تواند بیش از ۶Mb در ثانیه به مشترک تحویل دهد این بدان معناست که بدون سرمایه گذاری زیاد و با کابل های موجود می توان ظرفیت را تا ۵۰ برابر افزایش داد. با این تکنولوژی حتی می توان محتوای فعلی موجود در اینترنت را از متن به صوت تبدیل کرد و دیگر احتیاجی به کوچک کردن حجم تصاویر گرافیکی و در نتیجه کاهش کیفیت آنها نخواهد بود. می توان به راحتی ویدیو کنفرانس بین دانشگاهها و مراکز صنعتی برگزار کرد.

ADSL می تواند به راحتی تا ۱۰ سال دیگر حلال مشکلات سرعت اینترنت باشد تا سیستم خطوط تلفن بتوانند خطوط با ظرفیت جدید یا حتی سیستم های پیشرفته تر که احتیاج به کابل نداشته باشند راه اندازی شود.

تکنولوژی

ADSL وابسته به پردازش سیگنالهای دیجیتال و یک الگوریتم خلاق برای فشرده کردن حجم بالای اطلاعات برای یک جفت خط معمولی تلفن است. به علاوه ایجاد تغییراتی در ترانس ها فیلترهای آنالوگ و مبدلهای آنالوگ/دیجیتال لازم است.

مشکل دیگر این تکنولوژی طول خط تلفن است. چون خطوط تلفن بلند ممکن است سیگنال را ضعیف کنند. اگر از بیرون به ADSL نگاه کنیم به نظر ساده می آید. در لوله های نامرئی اطلاعات با سرعتهای مختلف درون خطوط تلفن در حال حرکت هستند. اما در درون این تکنولوژی جائیکه همه ترانزیستورها کار می کنند یک معجزه از تکنولوژی مدرن در حال انجام است.

مودمهای ADSL برای خلق کردن کانالهای چندتایی، پهنای باند موجود را با توجه به فرکانس تقسیم می کنند که آنها هم به کانالهای سرعت پایین یا سرعت بالا تقسیم می شوند این تکنولوژی در مودمهای V.34 و V.32 وجود دارد.


ارسال نظر


پنج + 11 =