تصویربرداری ۲kو ۴kو تفاوت و مفهوم آنها
کیفیت نمایش با رزولوشن ۴K که از آن با عنوان استاندارد ۴K یاد می شود؛ اشاره به یک ابزار نمایشی یا نمایشگری با رزولوشن افقی بیشتر از ۴.۰۰۰ پیکسل دارد. البته استاندارد ۴K رزولوشن های متفاوتی در حوزه دیجیتال تلویزیونی و فیلمبرداری دیجیتال در حوزه سینما دارد.
DCI:
مخفف عبارت Digital Cinema Initiatives می باشد و اصلی ترین استاندارد نمایش فیلم به صورت ۴K است. استاندارد ۴K با نام شناخته شده تر(UHDTV Ultra HD )معرفی شده است. این استاندارد با تعداد۲۱۶۰*۳۸۴۰ پیکسل در نسبت های ۱۶:۹ یا ۱.۷۵:۱ معرفی شده است که از تعداد پیکسل های واقعی استاندارد صنعتی آن که ۲۱۶۰*۴۰۹۶ پیکسل بوده و دارای نسبت ابعادی ۱.۹۰:۱ یا (۱۹:۱۰) می باشد. استفاده چهار برابری از عرض تصویر سیستم Full HD منجر به رسیدن به ابعاد پیکسلی ۲۱۶۰ شده است.
بازدید ادامه مطالب با کلیک روی ادامه مطالب
تصویربرداری ۲kو ۴kو تفاوت و مفهوم آنها
در حقیقت شرط لازم برای ویدئوی Full HD، ۱۰۸۰ بودن آن است؛ چنانچه به ویدئوی ۱۰۸۰*۱۴۴۰ نیز ویدئوی Full HD می گوییم.
نسل های قبل تر از ویدئوی ۴K را با عناوین ۱۰۸۰p و ۷۲۰p می شناختیم که هر دوی آنها با داشتن نسبت ابعاد ۱۶:۹ از شیوه اسکن تصویریProgressive بهره می بردند. سایت یوتیوب و صنایع تلویزیونی خودشان را با ویدئوی Ultra HD که به عنوان ویدئوی ۴K شناخته می شوند؛ آدابته و هماهنگ کرده اند. از سال ۲۰۱۴، محتوای ویدئویی ۴K در میان صنایع شبکه های تلویزیونی بزرگ به طور انحصاری باقی مانده است. در ۱۱ آوریل ۲۰۱۳ «اِوان کوسینر» موسس شرکت کانادایی که به امور تولید سریال می پردازد؛ اولین تولید کننده ای بود که از استانداردخطی ۴K و VOD برای تلویزیون های کابلی و نیز شرکت های ماهواره ای در شمال آمریکا برنامه تولید کرد. این کانال تحت لیسانس کمسیون ارتباطات رادیو و تلویزیون کانادا بود و به تولید محتوای آموزشی می پرداخت. به هر حال نمایش فیلم ۴K، به صورت گسترده در دسترس سایت های آنلاینی نظیر یوتیوب، نت فلیکس آمازون قرار گرفت. از سال ۲۰۱۳ برخی مدل های تلویزیون های Ultra HD با قیمتی حدود ۱۵۰۰ دلار آمریکا در دسترس مشتریان قرار گرفته بود. اولین استفاده تجاری از استاندارد ۴K برای انجام فرآیند فیلمبرداری سینمایی توسط «دالسا اورجین» (Dalsa Orgin ) منتشر شد. سایت یوتیوب پشتیبانی از آپلود ویدئوی ۴K را در سال ۲۰۱۰ آغاز کزد. بدین طریق که کاربران می توانستند ویدئوی ۴K را با انتخاب گزینه «اورجینال» ببینند. عملی که در تاریخ دسامبر ۲۰۱۳ قابل انجام بود. تا اینکه گزینه تغییر کیفیت ویدئو با نام «2160» برای انتخاب کیفیت نمایش ظاهر شد. در نوامبر ۲۰۱۳ یوتیوب از استاندارد فشرده سازی VP9 استفاده کرد. این استاندارد مناسب رزولوشن تصویری ۴K بود که توسط گوگل برای استفاده در سرویس یوتیوب گسترش یافت.
اما اولین نمایش به صورت ۴K از سال ۲۰۱۱ آغاز شد و شرکت سونی از پیشگامان این صنعت بود. اولین دستگاه پروژکتور خانگی سونی نیز در سال 2013 عرضه شد. در فوریه ۲۰۱۴ برای اولین بار از استاندارد ۴K در کانال High TV استفاده شد که در هفت روز هفته و ۲۴ ساعته و به صورت جهانی قابل دسترس قرار گرفت. High TV در ابتدا ترکیبی از برنامه های سرگرم کننده در حوزه سبک زندگی، ورزش، نمایش فیلم و هر چیزی را که بتواند هماهنگ با استاندارد ۴K باشد؛ با داشتن ۲۰۰ ساعت محتوای جدید در هر سال اقدام به پخش تصاویر کرد. تیم High TV در حال حاضر سرویس ویدئویی پولی خود را برای مخاطبان تلویزیون های کابلی، IPTV ، موبایل ها و تلویزیون های اینترنتی در سرتاسر جهان در حال انتشار و نمایش فیلم، با
کیفیت تصویری 4Kمی باشد.
از سال ۲۰۱۳ سونی که یکی از پیشگامان استودیوهای تولید محتوی Ultra HD بود؛ تعداد فیلم های اندکی (قریب هفتاد فیلم و عناوین تلویزیونی) را توسط دانلود اینترنتی برای پخش در دستگاه های پخش مخصوص این شرکت فروخته بود. این فایل های حجیم توسط مشتریانی که از سرویس اینترنتی با پهنای باند بالا استفاده می کردند، توزیع شده بود. در سال ۲۰۱۴، شرکت نت فلیکس با ارائه اینترنتی فیلم هایی مانند House Of Cards و «بریکینگ بد» و نیز بعضی از مستندات حیات وحش به طور ۴K و سازگار با تلویزیون های Ultra HD با سرویس رمزگشایی HEVC اقدام به نمایش کرده بود. اغلب تلویزیون های فروخته شده در سال ۲۰۱۳ قابلیت رمزگشایی HEVC را به طور طبیعی نداشتند. با اینکه اغلب تولید کنندگان وعده پشتیبانی از HEVC را به مشتریان خود داده بودند، استودیوهای آمازون سری تولیدات جدید خود را با رزولوشن ۴K در سال ۲۰۱۴ آغاز کرده بود. و برخی سایت های بزرگ، پشتیبانی از ویدئوی ۴K را آغاز کرده اند. در ادامه با اصطلاحات فنی مورد استفاده در سینمای دیجیتال آشنا خواهید شد:
UHD:
رزولوشنی با تعداد پیکسل های ۲۱۶۰*۳۸۴۰ خط است. (با داشتن کیفیت تصویری ۸.۳ مگاپیکسل و نسبت ابعادی ۱۶:۹) UHD یکی از دو رزولوشن اصلی Ultra HDTV است که مشتریانِ این تلویزیون ها را هدف قرار داده است. UHD دو بار طول و عرض رزولوشن ۱۰۸۰P را گسترش داده است.
FUHD:
استاندارد دیگر FUHD است با رزولوشنی با تعداد پیکسل های ۴۳۲۰*۷۶۸۰ خط و کیفیت تصویری ۳۳.۲ مگاپیکسلی دارد. تلویزیون های قادر به پخش رزولوشن ۴K توسط کمپانی های الکترونیکی، رصد می شوند تا بتوانند در فاز بعدی خودشان را به نمایش سه بعدی آن نیز ارتقاء دهند.
DCI:
کنسرسیوم سینمای دیجیتال استانداردی با رزولوشن ۲۱۶۰*۴۰۹۶ برای نمایش فیلم توسط پروژکتورهای ۴K را بنیانگذاری کرد. (با کیفیت تصویری ۸.۸ مگاپیکسل و ابعاد تقریبی ۱۷:۹ ) این استاندارد، استانداردِ عادیِ نمایشِ فیلمِ DCI، توسط پروژکتورهای ۴K بود. از طریق حذف مقداری از ارتفاع و طول تصویر در بالا و کناره های قاب مونیتورها نسبت ابعادی مختلفی برای نمایش رزولوشن ۴K به دست می آید. رزولوشن نمایش در ۴K دو برابر بزرگتر از استاندارد ۲K در استاندارد کلی DCI است. DCI 4K ابعاد نمایشی ویدئوی۱۰۸۰P را با نسبت ابعادی ۱۶:۹ را تأیید نمی کند. بنابراین با نمایشگرهای ۱۶:۹ دقیقاً سازگار نیست. فیلم های دیجیتال با استاندارد ۴K بعد از فیلمبرداری در قطع های مختلف با میزان رزولوشن های متفاوت اسکن شده و حسب نیاز، مورد استفاده قرار می گیرند.ذ در تولید سلسله فیلم های دیجیتال از رزولوشنی برابر ۳۱۱۲*۴۰۹۶ پیکسل استفاده می شود که اغلب به آن «Open Gate » یا تمام کادر می گویند. در تولید فیلم های آنامورفیک از رزولوشن های مناسب دیگری مثلاً با اسکن به حالت فیلم پوزیتیو ۳۵ میلیمتری استفاده می شود.
ضبط ۴K:
اصلی ترین مزیت فیلمبرداری و
ضبط تصاویر به صورت ۴K، ثبت شدند جزئیات تصویر به شکل بسیار دقیق و با جزئیات بالا می باشد.
کنتراست در تصویری با رزولوشن ۲K مثلاً در قسمت موهای سر بازیگر؛ به طور فقیرانه ای از جزئیات بازسازی می شود. بنابراین برای داشتن جزئیات بالاتر از تصویر ۴K استفاده می شود. اغلب اگر از فرمت ۴K استفاده کنیم و آن را به ۲K تبدیل کنیم، کیفیت تصویر حاصله بسیار بهتر از فیلمبرداری آن به صورتِ ۲K خواهد بود. بنابراین بسیاری از فیلمبرداران سینما نیز از این روش استفاده می کنند. بعضی از فیلمبرداران وقتی بخواهند با فیلم Super35 فیلمبرداری کنند از استاندارد ۴K برای فیلمبرداری دیجیتال بهره می گیرند تا کمترین کاهش کیفیت و کم شدن پیکسل های عرضی و طولی را موقع انجام پروسه های تبدیل، داشته باشند. دستگاه سخت افزاری کدباز، به نام «Axiom» از سنسور تصویری ۴K استفاده می کند. از این دستگاه برای اسکن تصویر ۴K در ابعاد مختلف استفاده می شود. رزولوشن ۴k یک اصطلاح عمومی برای دستگاه های است که صفحه نمایشی با رزولوشن افقی ۴،۰۰۰ پیکسل دارند . و یا به عبارتی ۴k یک وضوح تصویر استاندارد در فیلمبرداری و کارت گرافیک رایانه است که وضوح این فرمت ۴۰۰۰ پیکسل در هر خط تصویر است. یوتیوب جزء سرویسهایی است که این فرمت در آن استفاده میشود.( در یوتیوب میتوان ویدئو هایی با وضوح حداکثر ۴۰۹۶ × 3072 (12.6 مگاپیکسل، نسبت معیار جنبه ۴:۳) آپلود کرد) چندین استاندارد مختلف رزولوشن ۴kدر زمینه تلویزیون های دیجیتال و فیلمبرداری دیجیتال وجود دارد. در سال ۲۰۱۳، قیمت برخی از مدل های UHDTV زیر ۱۰۰۰ دلار در دسترس مصرف کنندگان قرار گرفته است . به هر حال به دلیل برخی محدودیت ها ، تلویزیون های ۴k هنوز به تولید انبوه نرسیده است. رزولوشن افقی یک جهش از نسل قبل محسوب میشود که بر اساس رزولوشن عمودی (مانند ۱۰۸۰i ,720p، ۴۸۰p و غیره) کار میکردند. از لحاظ کیفیت رزولوشن ۱۰۸۰p را میتوان با ۲k مقایسه کرد ( ۲k یک زرولوشنافقی با ۱۹۲۰ پیکسل می باشد) برخی از اسمارت فون های جدید نیز از فرمت فیلم برداری با کیفیت رزولوشن ۴k پشتیبانی میکنند .
Blackmagic Design Production Camera 4K
این دوربین ۴K Black magic نام دارد که به دو فرمت Apple Pro Res 422 (HQ) و فرمت خام Cinema DNG تصویر برداری می کند و محصول کمپانی معروف Black magicاست که از حسگر Super 35 برخوردار است و دارای سیستم شاتر global shutter نیز می باشد. این محصول جدید دارای recording ، time coding و صفحه نمایش لمسی و همین طور دیسک SSD داخلی است و اینکه بروی خود خروجی ۶D – SDI، پورت Thunder bolt، جک ورودی یک چهارم اینچی mic/line به علاوه ورودی DC از ۱۲ تا ۳۰ ولتدارد. ۴K جدید دارای سوکت هدفون ۳.۵ میلی متری و ریموت کنترل LANC نیز می باشد. قیمت ۴K Black magic Production Camera 3.995 دلار بوده و از ماه جولای ۲۰۱۳ در دسترس کاربران قرار گرفته است. دوربین های Blackmagic زنگ خطر را برای رقیبان دیگر خود به خصوص کمپانی Red به صدا در آورده و با توجه به قیمت های مناسبی که نسبت به بسیاری از برند های دیگر دارد دوربین های نیمه حرفه ای را وارد بازار کرده است که به نظر می رسد به زودی شاهد همه گیر شدن آن بشویم. علاوه بر قیمت های عالی که این دوربین ها دارند نباید از طراحی بسیار جالب و بی نظیر آن در کنار وزن کم آن چشم پوشی کنیم . در واقع این دوربین با ابعاد کوچکش و وزن سبکش دوربینی کاملا سینماییست.کار با این دوربین ها بسیار راحت است و بسیار سریع راه اندازی می شوند و با وجود صفحه ۵ اینچی (LCD Touchscreen) پشت آن علاوه بر سرعت،کار را برای فیلم بردار بسیار راحت تر می کند و همچنین شما می توانید لنزهای سری EF کمپانی Canon را بر روی این دوربین ها سوار کنید.یکی دیگر از نکات مثبت این دوربین ها ضبط تصاویر با فرمت Apple ProRes و Cinema DNG با کیفیت RAW12bit بر روی حافطه های SSD است که می توانید به صورت مستقیم بدون نیاز به جابجایی تصاویر را بر روی کامپیوتر ببینید ویا ویرایش کنید همچنین با وجود پشتیبانی از این فرمت ها می توانید با تمامی
نرم افزار های تدوین از جمله Final Cut Pro ، Avid، Adobe Premier ، EDIUS و … تصاویر خود را ویرایش کنید همچنین با تعاملی که این تصاویر با نرم افزار قدرتمند DaVinci Resolve دارد می توانید تصاویر خود را از لحاظ نور و رنگ تصحیح و بهینه سازی کنید.
GoPro Hero3+ Black Edition
این دوربین ۲۰ درصد کوچکتر و سبکتر از مدل قبلی یعنی GoPro Hero3 است و کیفیت تصویری عالی به همراه امکاناتی وسیع ارائه میکند. قابلیت Super View در حالت فیلمبرداری میتواند با کادری بسیار واید عکاسی کند. حالت نور کم خودکار، بهطور هوشمند تعداد فریم بر ثانیه را تنظیم میکند تا تصاویری عالی حاصل شود. سی درصد عمر باتری بیشتر، Wi-Fi چهار برابر سریعتر، لنز شارپتر وسازگاری با انواع اتصالهای گوپرو، باعث میشود تا این دوربین، قویترین دوربین گوپرو تا امروز باشد. کیفیت فیلمبرداری عالی، باعث شده تا دوربینهای گوپرو از پرفروشترین دوربینهای دنیا باشند. این دوربین نیز کیفیت فیلمبرداری عالی دارد، و از کیفیتهای ۱۴۴۰p 48، ۱۰۸۰p 60، ۹۶۰p100 و۷۲۰p 120 پشتیبانی میکند. تفکیکپذیری بالا و سرعت بالای فیلمبرداری برای نمایش عالی تصاویر طراحی شده است و کیفیتهای ۴kp15 و ۲.۷kp 30نیز کیفیت سینمایی را بهارمغان میآورند. این دوربین قابلیت عکاسی با کیفیت ۱۲ میلیون پیکسل دارد، و در کیفیت پایینتر تا ۳۰ فریم بر ثانیه عکس میگیرد، تا بتوان از سوژههای سریع عکاسی نمود. عکاسی زمانبندیشده اجازهی عکاسی با فواصل زمانی نیم، یک، دو، ۵، ۱۰، ۳۰ و ۶۰ ثانیه را ممکن میکند. عکاسی متوالی نیز اجازهی عکاسی با کیفیت حداکثری با سرعت ۳ ، ۵ یا ۱۰ فریم بر ثانیه را میدهد. گوپرو در این دوربین حالت فیلمبرداری SuperView را معرفی میکند که میدان دید را وایدتر میکند. این کادر باعث میشود تا حس عمیقتری از صحنه به کاربر منتقل شود. میخواهید دوربینتان بهطور خودکار در حالت نور کم، تنظیمات جدیدی را اعمال کند؟ این حالت جدید، بهطور خودکار سرعت فریم بر ثانیه را تغییر میدهد و کیفیت تصویر در نور کم را تحتتأثیر قرار میدهد. کیفیت صدا به اندازهی کیفیت تصویر مهم است پس این دوربین هم کیفیت تصویری بهتر دارد که میتواند انواع صداهای افراد، موسیقی، صدای خودرو یا صداهای دیگر را ضبط کند.همچنین فیلتر صدای باد این دوربین در انواع شرایط بهخوبی کار میکند. با اینکه هر سه مدل GoPro از سیستم وای فای با ۴ برابر سرعت بیشتر برخوردارند اما Hero 3+ Black تنها مدلیست که دارای ریموت وای فای می باشد.
سرعت هماهنگشدن با نرمافزار تلفن همراه هوشمند ۴ برابر بیشتر شده است، تا بتوان تصاویر را زنده نگاه کرد. امکان بهاشتراکگذاشتن سریعتر عکسها و فیلمها هموجود دارد. با استفاده از Wi-Fi Remote میتوان تا ۵۰ دوربین را از فاصلهی ۱۸۰ متری کنترل کرد.
Panasonic Lumix DMC-GH4
این دوربین که مدل Lumix DMC-GH4 معرفی شده است به عنوان
دوربینی هیبریدی طراحی شده است که هم قابلیت عکاسی و هم فیلمبرداری دارد و پیشرفت های آن در مود فیلمبرداری بسیار محسوس بوده .از مشخصات اصلی دوربین عکاسی DMC-GH4 میتوان به ترکیب سنسور ۱۶ مگاپیکسل CMOS با پردازشگر Venus Engine IX processor اشاره کرد که امکان فیلمبرداری ۴K را برای کاربران فراهم کرده است.GH4 از سیستم فوکوس جدیدی به نام 'Depth from Defocus' بهره مند شده که به سرعت زمان فوکوس ۰.۰۷ ثانیه سرعت بخشیده است.با نمایشگر ۳ اینچی ۱.۰۴M تمام چرخشی این دوربین امکان فریم بندی تصاویر و ویدئوها بسیار راحت و لذت بخش شده است و اگرمایل به استفاده از مانیتور دوربین نبودید میتوانید از چشمی الکترونیکی ۲ میلیون پیکسلی OLED آن استفاده کنید .این چشمی از نوع الکترونیکسیت که پوشش دهی ۱۰۰ درصدی با بزرگنمایی ۰.۶۷x دارد و با رزولوشن فوق العاده ۲.۳۵۹.۰۰۰ امکان دید بسیار خوبی را فراهم می آورد. همانطور که اشاره کردیم مهم ترین قابلیت های این دوربین در مود فیلمبرداری آن گنجانده شده است.فیلمبرداری GH4 با سرعت ۴K 1080p و ساپورت رمزهای داخلی IPB و ALL صورت می پذیرد و از مودهای عکاسی وفیلمبرداری آن هم میتوان به قابلیت های focus peaking, zebra pattern, luminance level adjustment و cinema gamma اشاره کرد. LUMIX DMC-GH4 (GH4) اولین دوربین DSLM دنیاست که از قابلیت ضبط سینمایی ۴K برخوردار است و همچینن کیفیت تصاویر و ویدئو ها و توسط تکنولوژی cutting-edge پاناسونیک به صورت چشم گیری بهبود یافته است.سنسور جدید تسعه یافته ۱۶.۵ مگاپیکسل Digital Live MOS دوربین GH4 در حساسیت و واکنش دوربین تاثیر بسزایی داشته و صدای شاتر را حتی هنگام استفاده از شاتر الکترونیکی خنثی میکند.همانطور که اشاره کردیم GH4 مجهز به پردازشگر تصویر Venus Engine است که به طور شگفت آوری بهبود یافته است . GH4علاوه بر عکاسی به یک دوربین حرفه ای فیلمبرداری تبدیل شده است که یکی از پشرفت های برجسته ی آن همان ضبط ویدئو سینمایی نامحدود ۴K در فرمت هایMOV/MP4 است.علاوه بر این GH4 قادر به فیلمبرداری فول اچ دی با نرخ بیت بالای(۲۰۰ Mbps ALL-Intra) یا (۱۰۰ Mbps IPB) بدون محدودیت زمانیست و کاربران با توجه به نیازهای خود میتوانند یکی از فرمت های فیلمبرداری نظیر MOV, MP4, AVCHD را انتخاب کنند.در خصوص
بدنه ی دوربین و دکمه ها هم باید بگویم ساختار بیرونی از جنس آلیاژ منیزیوم است و در برابر گرد و غبار کاملا مهر و موم شده است
بهتر است که فقط بر روی تواناییهای فیلم برداری این دوربین تمرکز کنیم. ۱D C علاوه بر فیلم برداری ۴K توانایی فیلم برداری ۱۰۸۰p Full HD با سرعت ۵۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه را نیز دارد. فیلمهای ۱۰۸۰p Full HD، رزولوشن ۱۹۲۰۱۰۸۰x پیکسل را ارائه میدهند که آنها را با فن آوری ۲K نیز میشناسیم. ولی فن آوری ۴K میتواند فیلم هایی با رزولوشن چهار برابر، یعنی ۴۰۹۶۲۱۶۰x پیکسل تهیه کند که فوق العاده است و یک تحول در سینمای حرفهای ایجاد میکند. همچنین میتواند آن را به صورت Compressنشده از طریق پورت HDMI انتقال دهد. فیلم Full HD میتواند با استفاده از همهی مساحت سنسور تصویر و با نسبت ۱۶:۹ ضبط شود. یا اینکه میتوانید از قطع APS-Cسنسور استفاده کنید تا در آن صورت استفاده از لنزهای سینمایی EF کانن هم بر روی این دوربین ممکن شود. کانن ادعا میکند که در ساخت این دوربین از مشورت کارشناسان هالیوودی و تلوزیونی بهره برده است تا مطمئن شود که نیازهای آنها را پاسخ میدهد. بدین صورت، توانایی این را دارد که ویدیوهای ۴k یا ۱۰۸۰p در کامپرشنهای All-I و IPB، Motion Jpeg تهیه کند و همچنین توانایی این را دارد که خروجی ۱۰۸۰p YCbCr 4:2:2 از طریق پورت HDMI داشته باشد. اما از آن جایی که نمایشگرهای سازگار با نمایش ویدیوهای۴k تازه در حال ورود به بازار هستند و نرم افزارهای Adobe Premier CS6 و Final Cut Pro X هم به تازگی ویرایش ویدیوهای ۴K را پشتیبانی میکنند، کانن میگوید که احتمالا این ویژگی خیلی زود به کار افراد نمیآید. با این حال تهیهی ویدیوهای با رزولوشن فوق العاده بالا برای سینمای صنعتی کاملا کارآمد است. ۱D C همچنین بسیاری از ویژگیهای فیلم برداری خود، چون Canon Log Gamma را از دوربین فیلم برداری C300 که سال گذشته معرفی شد به ارث برده است. این ویژگی باعث میشود که گسترهی دینامیکی فوق العادهای در فیلم برداری بدست آید.اما یک تفاوت دیگر ۱Dc نسبت به ۱DX که آن را برای فیلم برداری برتر کرده، این است که طبق ادعای کانن، مقداری مدارات و مدیریت تهویهی ۱D C با ۱DX تفاوت دارد که از گرم شدن بیش از حد دوربین به دلیل سرعت بالای انتقال دیتای
فیلم برداری۴K جلوگیری به عمل آید. ۱D C همچنین دارای سوکت هدفون است و البته فاقد پورت Flash Sync میباشد. هرچند که ۱D C همچنان توانایی عکاسی پیاپی با سرعت ۱۲فریم بر ثانیه در رزولوشن ۱۸ مگاپیکسل را دارد، توانایی فیلم برداری ۲۴P 4K آن بدین معنی است که هرکدام از فریمهای ویدیوهای گرفته شده شده در این مود میتوانند به اندازهی یک عکس ۸ مگاپیکسلی رزولوشن داشته باشند که برای فیلم برداری به سبک Time Warp فوق العاده است!به هر صورت همانطور که گفتیم، ۱D C دقیقا همان دوربین ۱DX است که همان امکانات عکاسی و ارگونومیکی را ارائه میدهد. با این تفاوت که با توانایی فیلم برداری ۴K و یک سری ویژگیهای دیگر بیشتر مناسب فیلم برداران و فیلم سازان حرفهای شده است.
برای دانلود فایل این مطلب به صورت pdf روی لینک زیر کلیک کنید