انواع کادر بندی در عکاسی فیلمبرداری
انواع کادر بندی در عکاسی فیلمبرداری
به محل و چگونگی قرارگیری عناصر موجود در یک صحنه٬ در عکس یا تابلوی نقاشی٬ کادربندی گفته میشود با وجود این که دوربین ها و تجهیزات عکاسی روزبروز خودکارتر و دقیقتر میشوند، هنوز تفاوت های بسیاری بین عکس های یک عکاس آماتور و یک عکاس حرفهای وجود دارد. یکی از نکات مهم یک عکس حرفهای و با ارزش را از یک عکس ضعیف و آماتوری متمایز میکند، کادربندی و ترکیب بندی صحیح عکس است.
انواع کادر بندی کادر افقی
پرکاربردترین نوع کادربندی٬ کادربندی افقی است. این کادر با حالت عناصری که در امتداد خط افق گسترده شده اند،متناسب است.
کادر عمودی
کادربندی عمودی، پویاتر از افقی است. بنابراین موضوعها در آن پر جنب و جوش تر به نظر میرسد. این کادر با حالت موضوعهایی که شکل کلی آنها با عمودی است٬ مانند منارهها و… همخوانی بیشتری دارد. کادر مربعی به دلیل تساوی بین اضلاع این کادر، بیننده به تساوی به چهار ضلع و زاویه آن جلب می شود. این نوع کادربندی کمتر از سایر انواع یاد شده به کار برده میشود.
بازدید ادامه مطالب با کلیک روی این مطلب
انواع کادر بندی در عکاسی فیلمبرداری
بهبود کادر بندی
برای بهبود کادربندی تصاویر٬ معمولاً عکاسان از اصول زیر بهره میبرند:
قانون یکسوم – (قرار دادن سوژه روی خطوط یک سوم)
قانون نقاط طلایی – (قرار دادن نقاط کلیدی سوژه – مانند چشمها – روی نقاط طلایی تصویر)
ایجاد حالت S – (انحنای سوژه)
ایجاد حالت X – (برخورد سوژه با عوامل محیط در طول قطرهای کادر)
بررسی پس زمینه و پیش زمینه تصویر – (تنظیم دیافراگم٬ عمق میدان و نوع کادر عکس)
استفاده از کادرهای طبیعی – (استفاده از عناصر موجود – مانند پنجره – به عنوان کادر در تصویر)
استفاده از قاعده فرد – (گنجاندن سوژه در کادر با ضریب اعداد فرد)
اصول کادربندی:
قانون یک سوم و قانون نقاط طلایی
قانون یکسوم یا نسبت یکسوم (به انگلیسی: Rule Of Thirds) قانونی در عکاسی و نقاشی است که تأکید میکند، قرار گرفتن عناصر مهم تصویر در محل برخورد خطوط افقی و عمودی که تصویر را به سه قسمت تقسیم میکنند، بیشترین توجه را جلب میکند. اگر عکس را از دو راستا به سه قسمت مساوی تقسیم کنیم، هرکدام از خطها، یک مسیر مهم و هرکدام از نقاط برخورد، یک نقطه مهم (نقاط طلایی) در عکس هستند و بهتر است که نقاط کلیدی و مفهومی تصویر بر روی این نقاط و خطوط ثبت شود این تکنیک محبوبترین روش کادربندی است که با قرار دادن مرکز سوژه در هر یک از چهار نقطه محل تلاقی خطوط یک سوم کادر یا روی خطوط یک سوم عمودی یا افقی، باعث میشود چشم بیننده به سمت آن هدایت شود
از قراردادن سوژه اصلی در وسط کادر خودداری کنید، خصوصن مواقعی که تناسباتِ عکس با قراردادن سوژه در وسط کادر از بین خواهد رفت. در مواردی خاص مرکزیت دادن به سوژه میتواند باعث تمرکز بیشتر بیننده بر روی سوژه شود. از نمونههای آن میتوان در عکسهایی که پرسپکتیو مشهودی دارد، نام برد.
انتخاب زاویه مناسب
از جمله مؤثرترین نکات در خلق یک عکس زیبا، زاویه دید آن میباشد. سعی کنید با نگاه در چشمیِ دوربین، سوژه را از زوایای مختلف بررسی کنید. گاه فقط با یک جابهجایی، با کم یا زیاد کردنِ ارتفاع دوربین، با اضافه یا کمکردنِ یک جزء در زاویه دید دوربین، یک عکس را ویژه خواهد کرد.
سوژه را خفه نکنید!
اجازه بدهید سوژه مورد نظرتان فضای کافی برای نشان دادن خود داشته باشد. محدود کردن کادر و استفاده از کادرهای بسته جهت نشان دادنِ جزئیات بیشتر، گاهی سوژه را تباه خواهد کرد. اما این را هم نمیتوان انکار کرد که گاه با زومِ بیشتر و پر کردنِ کادر، سوژه به بهترین نحو ممکن خودش را به نمایش خواهد گذاشت.
به پسزمینه و پیشزمینه خود دقت کنید
هر چه پسزمینه عکس سادهتر و حاوی اطلاعات کمتری باشد، بیننده توجه بیشتری به سوژه مورد نظر خواهد داشت. در صورتی که انتخاب کادرهای شلوغ و مملوء از اطلاعات، ذهنِ بیننده را مغشوش و پراکنده خواهد کرد. در نتیجه سعی کنید پسزمینهتان را با استفاده از فوکوس مناسب محو کنید. ایجادِ بوکهها در پسزمینه، زیبایی عکستان را دوچندان خواهد کرد.
به عناصر و اجزایی که در کنار سوژهتان و در کادر قرار میگیرند، توجه کنید. برای بودن یا نبودنشان، شما تصمیم بگیرید. گاهی اضافه شدنِ یک عنصر در عکس زیبایی آن را چند برابر خواهد کرد.
کادرهای طبیعی را از دست ندهید
اگر یک کادر طبیعی و مناسب وجود داشت، آن را از دست ندهید. حتمن عکسهایی که با کادرهای طبیعی خلق کردهاید، از جمله بهترین عکسهایتان خواهند شد!
برای دانلود فایل این مطلب به صورت pdf روی لینک زیر کلیک کنید