آتلیه خوب چه آتلیه ای است؟

آتلیه حرفه ای وحوب

ویژگی های یک آتلیه کودک خوب خیلی مشخصه ها می تونه داشته باشد :

۱-   ایجاد یک فضای صمیمی و گرم هم برای یزرگسالان  هم برای کودکان  برای اینکه کودکی که برای عکاسی به آتلیه آمده احساس غریبی نکند و برای گرفتن عکس همکاری کند.

۲-   عکاسان حرفه ای و با حوصله ای داشته باشد.

۳-   دوربین های حرفه ای مناسب داشته باشد. یکی دیگر از مشخصه های مهم برای این دسته از دوربین ها فلاش سر دوربین همراه با کفشک فلاش است.

۴-   ابزار نوردهی مناسب داشته باشد .

۵-   دکورهای جالب و کامل داشته باشد

بازدید ادامه مطالب با کلیک روی این مطلب

پارامتر های انتخاب یک آتلیه خوب

۶-    از نظر اقتصادی قیمتها مناسب باشد .
۷-   دارای نیروهای متخصص در زمینه روتوش عکسها
۸-   تحویل عکسها در اسرع وقت
 
دکور بندی یک آتلیه
 
این روزها در بعضی از آتلیه های عکاسی عروسی با این پیشنهاد مواجه میشوید که عکاسی عروسی خود را در باغ و آتلیه ، چند روز قبل از مراسم انجام دهید . در این مقاله این موضوع را مورد بحث قرار می دهیم .
 چه چیزهایی لازم است ؟
اولین شرط انجام این کار داشتن لباس عروس است . چون این کار چیزی حدود یک الی دو هفته قبل از مراسم انجام می گردد و شما باید در آن زمان لباس عروس را در اختیار خود داشته باشید . پس اگر در انتهای این مطلب تصمیم به انجام این کار گرفتید لطفا به فکر خرید یا دوخت لباس عروس خود باشید .
چه چیزی را بدست می آورید ؟
وقتی شما قبل از مراسم اقدام به گرفتن عکس میکنید باید بدانید ، به دلیل وقت اضافه ای که برای عکاسی دارید میتوانید عکس های بهتر و البته بیشتری داشته باشید . معمولا این پروژه با عروس و داماد به جای اینکه تا ساعت ۴ عصر به پایان برسد ، تا شب طول کشیده و این امر موجب میشود که در این زمان مفید ، عکس ها با آرامش بیشتری گرفته شده و در زمان انتخاب عکس برای چاپ آلبوم عروس خود شاهد این ماجرا خواهید بود .نکته دیگر اینکه در روز مراسم خود نیازی نیست از صبح خیلی زود از خواب بلند شده و به دنبال کارهای عروسی خود نظیر آرایشگاه باشید . میتوانید راحت بخوابید و با آرامش کامل طوری برنامه ریزی کنید که برای ساعت ۳ آماده باشید . نکته ای هم که در اینجا جا دارد این است که بهتر است اگر ماشین عروس را در اختیار دارید ، شب قبل آنرا گل آرایی کنید تا صبح عروسی مجبور به صرف زمان برای این کار نشوید . جالب است که میتوانید این کار را توسط تیم های گل آرا ، در پارکینگ محل خود انجام دهید .یادتان باشد تصاویر مربوط به مسیر حرکت و ماشین عروس را باید در روز عروسی بگیرید . چون گل زدن ماشین عروس را فقط در روز مراسم انجام میدهید . برای این کار ها زمانی حدود نیم ساعت یا کمی بیشتر کافیست . پس خیلی راحت در هر زمانی که برنامه ریزی کرده باشید به عروسی خود می رسید .
 
آتلیه با دکور مناسب کودک
 
هزینه های این کار چقدر است ؟
یکی از هزینه هایی که برای این کار باید در نظر بگیرید آرایشگاه است . چون روز عکاسی هم عروس باید به آرایشگاه رفته و خود را برای عکس های عروسی آماده کند . البته این را بدانید که در این صورت هزینه ی آرایشگاه شما دو برابر نشده و معمولا آرایشگاه ها چیزی حدود سی درصد هزینه کل را بابت آرایش مجدد عروس میگیرند . در این میان هم کسانی هستند که اعلام نرخ دوبرابری میکنند . در این زمینه دیگر انتخاب با خود شماست .
یکی دیگر از هزینه هایی که " احتمالا " باید بپردازید به آتلیه عکاسی عروسی است . این که میگوییم احتمالا به این دلیل است که بعضی از آتلیه های عکاسی این هزینه ی اضافی را از ابتدا در هزینه های خود گنجانده و دیگر این موضوع را مطرح نمیکنند . ولی بعضی دیگر ، زمانی که با مشتری به توافق میرسند هزینه های آنرا عنوان میکنند .هزینه هایی که در این کار به آتلیه عکاسی عروسی مربوط میشود ، هزینه ی دوباره ی دستمزد فیلمبردار و نیز اجاره دوباره ی تجهیزات است . شاید بگویید عکاسی که دوبار نیست و حق هم با شماست .آتلیه های عکاسی هزینه ای که اضافه میکنند مربوط به فیلمبرداری و تجهیزات و نیز حمل و نقل گروه فیلمبرداری بوده و البته این موضوع کاملا منطقی است . ولی این نکته را هم فراموش نکنید که بعضی از آتلیه های عکاسی این هزینه ها را از مشتریان خود نمیگیرند به این دلیل که با زیاد شدن تعداد عکس ها و در نتیجه انتخاب بیشتر عروس و داماد در عکس ها هزینه های آنها جبران میشود .اگر بخواهیم در این موضوع جمع بندی کنیم ، در نهایت پیشنهاد میکنیم اگر امکان این کار را داشتید ، حتما این کار را انجام دهید و مطمئن باشید که از نتیجه ی آن کاملا راضی و خوشحال خواهید بود . در زمان انتخاب آتلیه عکاسی عروسی خود به نکات ریز و شاید مهم توجه کنید تا بعد از مراسم با اعصاب راحت تری به تماشای فیلم عروسی خود بنشینید شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که وارد یک آتلیه عکاسی شده و با محیطی نامنظم روبرو شوید . به عقیده ما مجموعه ای که دارای مدیریت خوب و با صلاحیت باشد ، نظم و انظباط کاری را در راس امور خود قرار خواهد داد .این نظم از نوع برخورد کارکنان آن مجموعه شروع و به کیفیت خروجی محصول نهایی که همان فیلم و عکس عروسی شماست ختم خواهد شد .مجموعه ای که از یک مدیر خوب و منظم بهره می برد بر همه مراحل تولید محصول نظارت داشته و سعی بر آن دارد تا از دوستان و آشنایان شما مشتریانی جدید بسازد .در نقطه مقابل ، این موضوع هم میتواند وجود داشته باشد که با یک آتلیه با محیطی نامنظم و شاید هم به هم ریخته ، میز کار نامرتب و کارمندانی با سطح برخورد ضعیف برخورد داشته باشید . این ها نشانه هایی هستند تا شما پی ببرید که احتمالا از کیفیت کار و فیلم و عکس عروسی خود رضایت چندانی نداشته باشید .شاید در این میان استثنا هایی هم وجود داشته باشد . اما بحث ما بصورت کلی نوشته شده و هدف از بیان این موضوعات این است که شما در زمان انتخاب آتلیه عروس خود تمامی نکات قابل توجه را در نظر بگیرید و بعد از مراسم ، از فیلم و عکس عروسی خود رضایت خاطر داشته باشید .این نکته مهم هم وجود دارد که یک آتلیه بسیار شیک و لوکس الزاما یک کار خوب ارائه نخواهد داد . برای اینکه از انتخاب آتلیه عروس خود تا حدود زیادی مطمئن باشید پیشنهاد میکنیم مطالب این بخش را مطالعه کنید و خواندن تنها یک مطلب برای رسیدن به این هدف کافی نخواهد بود .و باز هم در نقطه مقابل این موضوع لازم میدانم از تجربه های شخصی خودم بنویسم . زمانی که برای دیدن یک آتلیه عکاسی عروسی که از طرف یکی از دوستان معرفی شده بود به آدرسی رفتم که به یک زیر زمین مسکونی با ورودی بسیار معمولی ختم شد .ولی معرفی دوستان ، نحوه مشاوره ، نمونه کارها و مجموعه بیانگر این بود که این گروه توانایی انجام این کار را دارند و از تجربه کافی در این زمینه برخوردار هستند .
معرفی دوستان از نکته های بسیار مهم در زمینه انتخاب آتلیه عروس میباشد که در برابر نکات دیگر حائز اهمیت است .
این روزها اکثر عروس و داماد ها به دنبال کاهش هزینه های عروسی خود و نیز حفظ کیفیت و کمیت آن هستند . ولی نباید فراموش کرد که فیلم و عکس عروسی را به هیچ وجه نمیتوان تکرار کرد ، پس باید در زمان انتخاب آتلیه عروس خود صرفا گزینه قیمت را کنار گذاشته و سعی کنید با مدیریت در هزینه های خود انتخابی درست داشته باشید . بسیاری از آتلیه های ارزان قیمت هستند که وقتی منوهای آنها را با آتلیه های دیگر مقایسه می کنید متعجب میشوید که چقدر قیمت خوب است و به بودجه شما هم نزدیک . ولی در این مقاله نکاتی را برای شما نوشته ایم که میتوانید در انتخاب آتلیه عروس خود از آنها کمک بگیرید .اولین نکته ای که در این زمینه باید بدانید این است که خیلی از آتلیه های با قیمت ارزان ، در منوهای خود مواردی دارند که در نظر اول برای عروس و داماد جذاب است ولی اگر آنها را از منوی اصلی کم کنید خواهید دید که باقیمانده ی آن منو گزینه های ساده اولیه ای هستند که در واقع برای آنها نیز هزینه ی زیادی ندارد .منظور ما از این موارد  بیشتر عکس هایی هستند که در سایز های معمولا کوچک و متوسط و به تعداد متنوع به مشتری ها می دهند . وقتی عروس و داماد قصد مقایسه ی منوهای دو آتلیه ی متفاوت را دارند متاسفانه وجود چند عکس در چند سایز کوچک نظر آنها را به سمت خود جلب کرده و از دقت و مقایسه در گزینه های اصلی منوی خود که عکاسی و فیلمبرداری ، هزینه های جانبی و هزینه های پنهان و نیز تمامی هزینه هایی که تا زمان تحویل کار مجبور به پرداخت آن هستند ؛ صرف نظر کرده و بیش از کیفیت کار در عکاسی و فیلمبرداری و نیز تدوین و لوکیشن ها به کمیت های منو اهمیت می دهند .
 با استفاده از این روش آتلیه خود را در این زمینه انتخاب کنید :
ابتدا با توجه به برآورد های اولیه در هزینه های خود ، به دو یا سه آتلیه عکاسی عروسی مراجعه کنید . تمامی مواردی را که در منوهای خود ارائه می کنند و با هزینه ی شما مطابقت دارد را لیست کنید . حالا موارد اصلی منوها  را جدا کرده و آنها را با هم مقایسه کنید .منظور از موارد اصلی همان  منوی پایه یا مواردی است که در اجزای منوها ثابت بوده یا الزامی هستند . این موارد شامل : فیلمبرداری یک یا چند دوربین ، عکاسی شامل باغ ، آتلیه و مراسم همچنین تدوین فیلم و به طور معمول لیت میهمانان  و حداقل یک عدد عکس که معمولا به صورت تخته شاسی در شب مراسم تحویل داده می شود . لیت میهمانان به عکس یا هدایایی گفته می شود که در شب مراسم یا سفره عقد به میهمانان داده می شود که البته از عکس های عروس و داماد بوده و از طرف آتلیه عکاسی عروس طراحی و اجرا می شود . با این مقایسه ی اولیه می توانید به این نتیجه برسید که در اصل منو ها و قیمت ها چقدر تفاوت وجود دارد و شما با بودجه ی خود تا چه میزان می توانید از خدمات جانبی استفاده کنید .این بار پیشنهاد می کنیم به دو آتلیه با قیمت های سطح متوسط سر بزنید و همین کار را تکرار کنید . این مقایسه را مجددا در موارد اصلی انجام دهید و حالا ببینید با افزایش قیمت ، چقدر به کیفیت کارها افزوده شده است . هدف ما از این مقایسه این است که شاید با بودجه ای که در اختیار دارید یا مدیریت در هزینه های دیگرتان بتوانید در مورد کیفیت کار فیلم و عکس عروسی تان انتخاب بهتری داشته باشید .ما به شما پیشنهاد می کنیم به جای استفاده از یک منوی ارزان که آن را به خاطر هدایای متنوع انتخاب کنید ، سعی کنید با رفتاری هوشمندانه ، از یک آتلیه عکاسی عروسی با کیفیت مطلوب در عکس ها و تصاویر استفاده کنید و با مدیریت در هزینه های خود و منوی انتخابی ، یک کار با کیفیت بالاتر را تجربه کنید .البته این نکته را هم فراموش نکنید که مشاوره ای که به شما داده می شود می تواند تاثیر خوبی در روند انتخاب آتلیه عکاسی عروسی شما داشته باشد . برای مثال وقتی قصد گرفتن تجهیزات در منوی خود را دارید شاید با مشاوره ی بهتر توسط آتلیه ، بتوانید در انتخاب آنها دقت بیشتری کرده و یا در صورت عدم نیاز آنها را حذف کرده و در جای دیگر  هزینه ی آنرا صرف کنید .
برای عروسی خود یک آتلیه عکاسی را انتخاب کرده اید و می بینید که دارای مجوز کسب قانونی است . حالا این سوال پیش می آید که آیا داشتن جواز کسب ، مهر تائیدی برای انجام یک کار خوب هست ؟
همانطور که می دانید بسیاری از آتلیه های عکاسی عروسی بدون مجوز در حال فعالیت هستند . و البته در میان آنها گزینه هایی وجود دارد که کیفیت و سطح اجرای عکس و فیلم بسیار بالاست و شاید بالاتر از بعضی آتلیه هایی که دارای مجوز هم هستند و گله و شکایت از آنها نیز کم نیست .ما در اینجا به این نکته می پردازیم که آیا داشتن مجوز آیا صرفا تائید کار محسوب می شود یا خیر ؟لازم است بدانید کسی که دارای مجوز کسب است الزاما دارای مهارت کافی در عکاسی و فیلمبرداری نیست و در زمان گذراندن دوره ی اخذ جواز شخص کاردانی را باید به جای خود به اتحادیه معرفی کند . حالا اینکه بعد از اخذ جواز آن شخص همیشه در آتلیه حاضر است  و بر کارها نظارت دارد یا خیر جای سوال است .باید بدانید که یکی از گزینه های اخذ جواز داشتن مکانی صرفا تجاری یا اداری بوده و به آتلیه هایی که در مکان های مسکونی مشغول به کار هستند جواز کسب داده نمیشود . پس آگاه باشید و مراقب افراد سودجو باشید .در این میان نیز بعضا پیش خواهد آمد که به یک آتلیه عکاسی عروسی برخورد کنید که هنوز جواز کسب ندارد ولی در شرف دریافت آن است و در مراحل اخذ جواز به سر می برد .حالا اینکه اصلا جواز کسب باید خیال شما را راحت کند یا خیر باید بگوییم خیر . البته وقتی یک آتلیه عکاسی دارای مجوز است تا آنجایی که بتواند با مشتری خود سازش کرده و نظر و رضایت ایشان را به خود جلب می کند . ولی داشتن این برگه اصلا به این معنا نیست که سطح کیفیت فیلم و عکس آن مجموعه بالاست و بخواهد خاطر شما را از این موضوع راحت کند .در طرف مقابل هم باید بگوییم هستند آتلیه های عکاسی عروسی که بدون مجوز و در یک موقعیت مسکونی در حال فعالیت بوده و جالب است که حتی بعضی از آنها تعداد مشتریانشان از خیلی از آتلیه های دارای مجوز هم بیشتر است .یادم می آید برای عروسی یکی از دوستان به یک آتلیه عکاسی رفتیم در خیابان شریعتی و وقتی وارد آنجا شدیم شاهد بودیم که در یک پارکینگ مسکونی با ظاهری نه چندان شیک و لوکس در حال فعالیت هستند . از آنجایی که کار نامزدی دوستان را همین مجموعه انجام داده بود و از کیفیت کار راضی بودند مجدد به این گروه مراجعه کرده بودیم . در آنجا شاهد بودم که نه داشتن مجوز تائید کیفیت است نه یک دفتر لوکس و یک آتلیه ی مدرن . البته داشتن این گونه موارد از اهمیت ویژه ای در جایگاه خود برخوردار هستند . ولی شرط اول در این شغل ، داشتن تعهد و نیز سلیقه ی مناسب است تا بتوان به خوبی کار مشتریان را انجام داد .این موضوع را هم فراموش نکنید که آتلیه هایی که دارای مجوز هستند ، قرارداد های خود را در برگه های اتحادیه منعقد میکنند . شاید خیلی از شما از طریق شبکه های اجتماعی و تصاویری که از عروس های خود به نمایش می گذارند با آتلیه عکاسی عروسی خود آشنا شده اید و حالا قصد دارید از خدمات آنها استفاده کنید . ولی به امنیت فیلم و عکس خود تا چقدر فکر کرده اید و اینکه بعد از مراسم ، عکس شما نیز به عنوان نمونه کار در شبکه های اجتماعی منتشر شود ! یکی از مواردی که این روزها اهمیت ویژه ای پیدا کرده است بحث امنیت عکس های عروسی شماست . اگر شما از آن دسته عروس و داماد هایی هستید که تمایلی به این کار ندارید و حتی از اینکه عکس های عروسی شما در محل دفتر آتلیه هم به جهت نمونه کار به نمایش گذاشته شود نیز مشکل دارید پیشنهاد میکنیم این موضوع را در همان ابتدای صحبت های جلسات مشاوره این موضوع را مطرح کنید و پیشنهاد میکنیم توافقات خود را در قرارداد خود مکتوب کنید .بارها پیش آمده که یک آتلیه عروس اقدام به انتشار یکی از عکس های عروس خود برای نمونه مار در شبکه های اجتماعی کرده و افراد سودجو نیز با استفاده از آن تصاویر در صفحات دیگر شبکه های اجتماعی به عنوان نمونه کار استفاده کرده و در نهایت موجب درگیری و پشیمانی عروس و داماد از اعتماد به آتلیه عروس خود شده است .
نمونه کارها را دیدید ؟ همه چیز جذاب و عالی بود ؟ همان عکسهای رویایی خود را بالاخره پیدا کردید ؟ این خیلی خوب است . ولی آیا همان عکاس از شما عکس می گیرد و فیلم و عکس عروسی شما هم به زیبایی نمونه کاری که مشاهده کردید خواهد بود ؟
نکته قابل توجه همین جاست . این را بدانید نمونه کار ، یعنی نشان دادن بهترین تصاویر گرفته شده در آن آتلیه تا آن زمان . پس اینکه صرفه تصاویر آلبوم های داخل دفتر آتلیه از کیفیت و زیبایی خوب برخوردار باشند کافی نیست .یک آتلیه عکاسی عروسی برای نمایش فیلم نمونه کار خود مطمئنا از تصاویری استفاده می کند که بعضا از تجهیزات فیلمبرداری نیز استفاده شده است . پس مراقب باشید که تصمیم اشتباه نگیرید .اگر از نمونه کارهای یک آتلیه عروس خوشتان آمد ، عجله نکنید . نکته مهم در عکاسی عروسی در درجه اول ژست ها و فیگور هایی است که عکاسی به سوژه می دهد . در درجه دوم لوکیشن و موقعیت عکس نیز دارای اهمیت است . هنر عکاس و نیز انتخاب زوایای خوب به همراه کادر بندی و دیگر موارد مهم این موضوع هم دارای اهمیت هستند .
 
ؤست دهی در یک آتلیه
 
خوب ! تا اینجا اکثر این موارد را در نمونه آلبوم دفتر آتلیه عروس خود دیدید ؟
پیشنهاد می کنیم از مشاور و مدیر آتلیه خود بخواهید بصورت اتفاقی از آرشیو خود و از چند فولدر آخرین مراسم ها ، چند عکس خام به شما نشان بدهند . البته این را فراموش نکنید که طراحی و رتوش عکس ها که در آلبوم دیده اید تاثیر زیادی بر عکس خام آن ها داشته است که این روند برای عکس های خام دیگر هم رخ خواهد داد . لوکیشن در عکس های خام نیز مهم نیست که حتما در یک جای خوب و عمارتی مجلل عکاسی شده باشد . نکته ای که برای ما و شما در این مبحث مهم است ژست ها و هنری است که در عکس ها دیده می شود . پوزیشن خوب برای سوژه در هر جایی میتواند باشد . چه در آتلیه و چه در باغ و چه در یک عمارت بزرگ . پس ذهن خود را در هنگام دیدن نمونه تصاویر از موارد جانبی جدا کرده و به نکته های مهم عکس دقت کنید تا انتخاب شایسته و درستی در زمینه مورد علاقه خود داشته باشید . وقتی برای نوشتن قرارداد با یک آتلیه عکاسی اقدام میکنید لازم است که بدانید ، مکتوب کردن یک سری از مواردی که در جلسات مشاوره به توافق رسیده اید به قدری مهم هستند که بعد از مراسم و تحویل کارها به اهمیت آنها پی خواهید برد 
اینگونه قرارداد بنویسید ؛ آسوده خاطر باشید !
وقتی برای نوشتن قرارداد با یک آتلیه عکاسی اقدام میکنید لازم است که بدانید ، مکتوب کردن یک سری از مواردی که در جلسات مشاوره به توافق رسیده اید به قدری مهم هستند که بعد از مراسم و تحویل کارها به اهمیت آنها پی خواهید برد . 
طرفین قرارداد : در زمان قرارداد به خاطر داشته باشید که مشخصات کامل آتلیه عکاسی عروسی خود را در قرارداد مکتوب کنید . این موارد شامل نام و نام خانوادگی کامل مدیریت ، اطلاعات تماس و آدرس کامل مجموعه .
تاریخ های مهم:  زمانی که تاریخ عروسی خود را مشخص کردید و تصمیم گرفتید که آتلیه عکاسی عروسی خود را نیز انتخاب کنید لازم است تا نسبت به آنها با آتلیه خود هماهنگی های لازم را انجام دهید .یکی از این تاریخ ها ، تاریخ روزی است که برای عکاسی اسپرت باید آماده باشید . می دانیم که بسیاری از آتلیه های عکاسی این تاریخ را از زمان نوشتن قرارداد هماهنگ نمی کنند ، ولی همین که حدود تاریخ مذکور را بدانید برای برنامه ریزی های بعدی شما مهم است .یکی دیگر از این تاریخ ها که شاید از گزینه قبلی هم مهم تر است تاریخی است که به تازگی آتلیه های عکاسی عروسی به آن عمل میکنند و آن عکاسی کامل عروسی شامل باغ و آتلیه است که در زمانی حدود ۲ تا ۳ هفته قبل از عروسی گرفته می شود .این که میگوییم مهم تر از این جهت است که این تاریخ به آرایشگاه عروس و تاریخ آماده شدن لباس عروس هم مرتبط ایت . پس در هماهنگی آن باید از قبل اقدام کرده و بر اساس آن به برنامه ریزی های بعدی خود بپردازید .یکی دیگر از تاریخ هایی که مهم به نظر نمیرسد ولی از اهمیت ویژه ای برخوردار است تاریخ تحویل فیلم و عکس است .
فیلم و عکس های آرشیو شده چه خواهند شد ؟
به طور معمول فیلم‌های گرفته شده را بعد از مراسم به عروس و داماد تحویل میدهند چرا که اگر در هر زمان برای فیلم های تدوین شده اتفاقی رخ دهد ، بتوانند به آسانی‌ با تدوین دوبارهٔ فیلم به فیلمِ عروسی خود دست پیدا کنند باید بدانید که مسئله مهم ، آرشیو عکس هایی است که در باغ ، آتلیه و مراسم همراه با میهمانان خود گرفته اید .
قانون در زمینه آرشیو عکس ها چه چیز میگوید ؟
 
آرشیو بندی یک عکس
 
لازم به ذکر است در این زمینه قانون اتحادیه عکاسان ، آرشیو گرفته شده را متعلق به عکاسی دانسته و در صورت توافق بین طرفین قرارداد ، آتلیه عکاسی عروسی میتواند آن را به مشتری خود تحویل دهد .یکی از دلایل این موضوع این است که وقتی شما منوی پایه ی فیلم و عکس یک آتلیه را بررسی کنید ، خواهید دید که عمده هزینه ای که از شما گرفته اند به غیر از طراحی و چاپ آلبوم عروس در همان بند های منوی شما هزینه شده و در نهایت سود واقعی آتلیه عکاسی عروسی در چاپ و سفارش عکسهای عروسی و آلبوم عروس خلاصه خواهد شد .  شاید این سوال به ذهن شما برسد که بعد از چاپ آلبوم و عکس ها برای گرفتن آرشیو چه کنیم ؟این را هم باید بدانید که نگه داشتن آرشیو عکس ها نزد آتلیه به این معناست که در هر زمان که شما بخواهید به چاپ عکس هایتان اقدام کنید به آتلیه عکاسی عروسی خود مراجعه کرده و سفارشات خود را به آنها بدهید .البته در میان تعداد زیادی از آتلیه هایی که در این زمینه فعالیت میکنند ، مواردی هم هستند که آرشیو عکس ها را به خود عروس داماد تحویل می دهند .اگر شما از آن دسته عروس و داماد هایی هستید که داشتن آرشیو عکس ها به هر دلیل برایتان مهم است باید از قبل این موضوع را با آتلیه عکاسی عروسی خود مطرح کنید و در نهایت توافق خود را در قرارداد به طور واضح مکتوب کنید .نکته مهم دیگری هم وجود دارد و آن این است که مدیران آتلیه های عکاسی این موضوع را می دانند که بعد از اتمام کار و چاپ و تحویل عکس ها و فیلم عروسی ، به ندرت پیش خواهد آمد که یک زوج مجدد اقدام به سفارش و چاپ عکس های خود کنند . به همین خاطر به شما پیشنهاد میکنیم در صورتی که تمایل به داشتن این آرشیو دارید ، بعد از چاپ و تحویل کارها پیشنهاد خرید آرشیو عکس ها را به آتلیه بدهید تا از ابتدا با قیمت های زیاد مواجه نشوید .
جمع کل مبلغ قرارداد و نحوه پرداخت های شما 
 
هزینه یک آتلیه خوب
 
بعضی از آتلیه های عکاسی هزینه چاپ عکس ها و نیز آلبوم عروس را از منوی پایه ی خود جدا میکنند و دلیل آن هم این است که هزینه های فعلی مشتری با بودجه آنها مطابقت کند و بتنوانند از خدمات آتلیه بهره ببرند .اگر این مورد در مورد شما هم صدق میکند باید به این نکته توجه کنید که تاریخ تحویل کامل فیلم و عکس را به همراه آلبوم طراحی و چاپ شده در قرارداد خود مکتوب کنید و نکته مهم دیگر اینکه حتی اگر آلبوم و چاپ عکس ها در قرارداد شما و در جمع کلی هزینه های شما محاسبه نشده ، حتما مبلغی از همان منوی پایه فیلم و عکس خود را برای زمان تجویل کارها به صورت کامل نگه دارید .مدیران آتلیه های عکاسی معمولا اعلام می کنند که هزینه های منوی پایه ی فیلم و عکس را با آنها تسویه کرده و هزینه های آلبوم و چاپ عکس ها برای زمان تحویل کارها باقی بماند .پیشنهاد ما به شما این است که در قرارداد خود اولا زمان تحویل کارها را به طور دقیق یا در صورت امکان نداشتن به صورت حدود مکتوب کنید و نیز از همان مبلغ هزینه منوی پایه ( همه چیز به غیر از آلبوم و عکس ها ) درصدی را برای روز تحویل کامل کارها نگه دارید .این موضوع باعث میشود تا آتلیه عکاسی عروسی شما به تاریخ تحویل کارها متعهد بوده و روند آماده سازی کارها را در زمان مورد نیاز آغاز کند .اینکه ما این نکات را برای شما به این سادگی و شفافیت می نویسیم به دلیل این است که بارها شاهد آن بوده ایم که عروس و داماد ها هنوز بعد از گذشت یک سال و حتی بیشتر هنوز موفق به گرفتن فیلم و عکس عروسی خود نشده و اگر هم شده باشند بعضا در موارد انجام شده توسط آتلیه عکاسی خود رضایت کامل را ندارند .این را هم بدانید در این میان هستند آتلیه ها و مدیران آتلیه های عکاسی که به تعهدات خود به طور قابل قبول پایبند بوده و اصلا نیازی به سخت گیری هایی از این قبیل نیست .
 
برای دانلود فایل این مطلب به صورت pdf روی لینک زیر کلیک کنید
پارامتر های انتخاب یک آتلیه خوب