آلبوم دیجیتال آتلیه ای عروس و داماد چیست

شکل آلبوم ژورنال برای عروس

آلبوم‌های عروس چند نوع هستند؟
اغلب آلبوم‌های عروس که در حال حاضر می‌بینید، در یکی از دو دسته ساده و ژورنالی قرار می‌گیرند. البته هر دوی این آلبوم‌ها می‌توانند در پوشش‌های زیبای چرم یا جیر با جلد‌های حرفه‌ای و زیبا ارائه شوند. اما یک تفاوت اساسی بین آن دو است. آلبوم‌های ساده که در کشور‌های اروپایی به آلبوم‌های Matted هم معروفند، معمولا توسط برنامه‌های کامپیوتری آماده طراحی می‌شوند. این آلبوم‌ها طرفداران زیادی ندارند و کمتر آتلیه عکسی را می‌بینید که آن را به عنوان آلبوم اصلی به مشتریان نشان دهد. در این آلبوم‌ها معمولا عکس‌ها با کادر‌ها و الگو‌هایی آماده در هر صفحه از یک تا چهار عکس قرار داده می‌شوند و به عنوان آلبوم‌های هدیه عروس و داماد در همان شب عروسی چاپ و صحافی شده و به آنها تقدیم می‌شود. همچنین برخی از آتلیه‌ها به عنوان خدمات جانبی به عروس و داماد‌هایی که ترجیح می‌دهند به جای آلبوم‌های گرانقیمت تنها عکسهای‌شان را چاپ کنند این گزینه را که قیمت کمتری دارد پیشنهاد می‌کنند.
بازدید ادامه مطالب با کلیک روی این مطلب
آلبوم دیجیتال آتلیه ای عروس

 

 

آلبوم‌های دیگر انواع طراحی شده یا Flush-mount هستند که به آلبوم‌های ژورنالی، ژورنال عروس ایتالیایی یا آلبوم‌های مجله‌ای (magazine style) هم معروفند. این آلبوم‌های عروس از نظر طراحی هیچ محدودیتی به جز مهارت عکاس و تصور طراح آن ندارند. طراحی این ژورنال‌ها بسته به شخصی که آنها را طراحی می‌کند از طراحی‌هایی شبیه به همان آلبوم‌های قبلی تا صفحاتی رویایی شبیه به مجلات مد متفاوت است و به همین دلیل قیمت آنها بسته به دستمزد شخصی که روی آن کار می‌کند بسیار متغیر است. یکی از نقاط مشترک اغلب صفحاتی که به این صورت طراحی می‌شود، استفاده از عکس‌ها به صورت ترکیبی است. به طوری که کمترین لبه‌های عکس را شامل شوند و عکس‌ها به گونه‌ای قرار می‌گیرند که در همدیگر و در زمینه ادغام می‌شوند. هر آتلیه عکس یک استایل مخصوص خود را برای طراحی‌های آلبوم‌های عروس خود استفاده می‌کند. البته برخی از آتلیه‌ها نیز ترجیح می‌دهند از طراحان دیگر برای کارهای خود استفاده کنند یا گاهی اوقات کارهای دیگران را کپی می‌کنند! 
شما کدامیک از این دو نوع را انتخاب می‌کنید؟
یکی از تفاوت‌های اساسی آلبوم‌هایی که در ایران و در کشور‌های اروپایی و امریکا طراحی می‌شوند نه در شکل طراحی‌ها بلکه در فرم عکاسی است. عکس‌های آلبوم‌هایی که در ایران کار می‌شوند اغلب محدود به عکس‌های داخل آتلیه عکاسی و باغ می‌شوند و معمولا عروس داماد کاملا در جریان عکاسی و فرم‌ها و ژست‌ها قرار گرفته و گاهی اوقات حالتی مصنوعی دارند. خصوصا اگر عکاس مرد باشد شرم و خجالت عروس و تعصب داماد موجب می‌شود که عکس‌هایی که فرم داده می‌شوند چندان طبیعی نباشند. اما عکس‌های ژورنال‌های عروس اروپایی معمولا عکس‌هایی از هنگام آماده شدن عروس و داماد در هنگام آرایش یا پوشیدن لباس تا عکس‌هایی از مراسم عقد، میهمانی، دسته گل، کفش، شمع، حلقه، میهمان‌ها، شام و حتی خداحافظی آخر شب را در برمی‌گیرد و صد البته به دلیل راحتی هر دو نفر ، عکس‌هایی که فرم داده شده‌اند نیز بسیار طبیعی خواهند بود.  به همین دلیل گاهی اوقات پیش می‌آید که به عنوان مشتری آلبوم نمونه یک آتلیه عکس را بسیار می‌پسندید، اما از آلبوم خودتان چندان راضی نمی‌شوید. به عنوان عکاس و طراح نیز بهترین روش کاری این است که برای مشتریان خود توضیح دهید بخش عمده زیبایی عکس‌هایشان به راحتی هر دو نفر در روز مراسم بستگی دارد و مهارت عکاس و تجهیزات آتلیه عکاسی در مرتبه بعدی قرار می‌گیرند.
یکی دیگر از نکات موثر در زیبایی آلبوم‌ها این است که در صورت امکان عکاس و طراح آلبوم یک نفر باشند. تجربه نشان داده است، وقتی خود عکاس طراحی آلبوم‌های خود را بر عهده دارد، موقعیت‌های بهتری را برای عکاسی انتخاب می‌کند و از عکس‌های خود به نحو بهتری استفاده می‌کند. از طراحی آلبوم‌ها که بگذریم چاپ و صحافی آلبوم‌ها در داخل و خارج ایران چندان تفاوتی ندارد. این روز‌ها کیفیت دستگاه‌های چاپ تقریبا مشابه است و دستگاه‌های صحافی نیز تکنولوژی‌های چندان متفاوتی ندارند. بنابراین با خیال راحت می‌توانید آلبوم‌های‌تان را برای چاپ به کارگاه‌های داخلی بسپارید که قیمت بسیار مناسب‌تری دارند. اگرچه هنوز هم ادعای چاپ و صحافی آلبوم در ایتالیا، اسپانیا و اتریش یکی از روش‌های بسیار موثر و البته نادرست کسب درآمد است. 
پروسه طراحی چگونه انجام می‌شود؟
حالا می‌خواهیم بدانیم که چگونه باید این آلبوم‌ها را طراحی کنیم؟ اصولا ۳ روش برای طراحی آلبوم‌های عروس وجود دارند که البته یکی از آنها بیشتر در کشور‌های خارجی کاربرد دارند و شخصا تا بحال ندیده‌ام که کسی در ایران از این روش استفاده کند.
 
۱- شرکت‌های یا سایت‌های طراحی
این روش کاربرد زیادی در ایران ندارد. در حقیقت شرکت‌های طراحی این روز‌ها در ایران همان شرکت‌های صحافی آلبوم هستند که یک یا چند طراح را استخدام کرده‌اند و این طراحان CD عکس‌ها را از شما تحویل گرفته و طراحی آلبوم‌ها را انجام می‌دهند. طراحان این شرکت‌ها برای تسریع در کار معمولا از یک سری طرح‌های آماده استفاده می‌کنند که پیش از این توسط فتوشاپ به صورت لایه‌باز طراحی شده است. تقریبا هیچ طراحی آلبوم‌های لایه‌باز خود را در اختیار عکاس قرار نمی‌دهد. به دلیل مشابه بودن آلبوم های طراحی شده توسط این طراحان ، قدرت خلاقیت و انحصار از عکاس سلب می شود .
۲- نرم‌افزارهای طراحی:
 یک سری نرم‌افزارهای طراحی به طور اختصاصی برای طراحی آلبوم‌های عروس ساخته شده‌اند که از آن جمله می‌توان به Art Leather, Leather Craftsmen, Zookbinders و PictoBooks اشاره کرد. قیمت‌های آنها از مقادیر بسیار کم تا بسیار زیاد متغیر است که در هر حال به دلیل اینکه در ایران موجود نیستند و باید آنها را به صورت قفل شکسته خریداری کنید، باید هزینه یکسانی برای تهیه آنها پرداخت کنید. شخصا تابحال ندیده‌ام که هیچ یک از طراحان زورنال‌های عروس از این برنامه‌ها بصورت اورجینال استفاده کنند.
۳- فتوشاپ: 
معمول‌ترین و شاید قوی‌ترین روشی که برای طراحی آلبوم‌های عروسی وجود دارد استفاده از فتوشاپ است. این نرم‌افزار قدرتمند بهعکاسان امروز امکان می‌دهد از ابتدا تا انتهای کار روی آلبوم‌های عروس را توسط خود برنامه و پلاگین‌های جانبی آن در اختیار بگیرند و به اتمام برسانند.در این سبک از طراحی که محور آن ایده های نو و مبتکرانه عکاس یا طراح است شاهد آثاری زیبا و بیادماندنی در این صنعت هنری می باشیم  .
آلبوم عروس یا ژورنال عروس یا آلبوم ایتالیایی یا آلبوم دیجیتال چیست ؟
همان آلبوم بسیار بزرگی است که توسط آتلیه و استودیوی عکس به عروس و داماد یا مشتری تحویل داده میشود که تمامی نامهای گفته شده دارای یک معنی هستند که در کل میتوان آنها آلبوم عروس نامید و متفاوت بودن آن ها نسبت به سایر عکسهای آلبومی،اندازه این آلبوم هاست یعنی اندازه واقعی این آلبوم ها از شصت سانتی متر عرض و ارتفاع سی سانتی متر شروع و در ابعاد بزرگتر نیز طراحی میگردند،البته کوچکتر از این ابعاد هم میتوان طراحی نمود اما اصل این آلبوم ها اندازه های گفته شده است. 
در زیر نمونه ای از این آلبوم ها را مشاهده نمائید : 
 
آلبوم دیجیتال عروس
 
چرا این آلبوم برای آتلیه و استودیوی عکس اهمیت دارد؟
یکی از بخش های بسیار پردرآمد یک آتلیه و استودیو عکاسی انجام طراحی آلبوم عروس یا ژورنال عروس است،اگر به آتلیه مراجعه کرده باشید پیشنهاد آنها به شما آلبوم های حرفه ای عروس و داماد میباشد چرا ؟
اول اینکه به دلیل بزرگ بودن عکسها و طراحی انجام شده کار بسیار زیبا خواهد شد
دوم ابنکه بخاطر بالا بودن کیفیت چاپ و صحافی برگه های آلبوم ماندگاری بالاتری خواهد داشت
سوم اینکه برای آتلیه بسیار پر سود است و نقطه پیشرفت مالی هر آتلیه محسوب میشود بطور مثال هزینه طراحی یک ژورنال به اندازه عرض ۶۰ و ارتفاع ۳۰ سانتی متر هر برگ بین ۱۵ تا ۳۰ هزار تومان میباشد که جمعا مبلغ حداکثر ۳۰۰ هزار تومان برای آتلیه هزینه دارد حال قیمتی که به مشتری داده میشود میانگین بین ۹۰۰ تا سه میلیون تومان میباشد که به نوع طراحی و کیفیت و جلد آن کاملا بستگی دارد پس بسیار پرسود است.
توجه فرمائید :
قبل از اینکه بخواهید یک آتلیه یا استودیوی عکس راه اندازی کنید توصیه میکنیم آموزش طراحی آلبوم عروس و آموزش طراحی ژورنال عروس را فرا بگیرید و تمامی رازها و تکنیک های آن را آنطور که باید یاد بگیرید.
در حال حاضر آتلیه ها در خصوص طراحی آلبوم عروس و ژورنال عروس به چند دسته تقسیم میشوند:
آنهایی که عکس را در آتلیه گرفته و با علم سنتی و ابتدایی اقدام به چاپ آنها می نمایند و مطمئنا در جذب مشتری هایی خوش سلیقه و سخت پسند و همان کسانی که حاضر هستند برای آلبوم عروس هزینه خوبی بپردازند موفق نخواهند بود آنهایی که بعد از عکس گرفتن تا حدودی با ابزارهای ادوبی فتوشاپ آشنایی دارند و با استفاده از فایلهای فتوشاپی که خریداری مینمایند سوژه های خود را در این طرح های آماده قرار داده و چاپ را انجام میدهند که این گروه نیز به دلیل استفاده از فایلهای آماده ای که همزمان در کل کشور همه همکاران و طراحان آنها را خریداری و استفاده مینمایند موجب میشوند کارهای تکراری و با کلاس پایینی را به مشتری ارائه کنند که با مطالعه این مطلب بهتر است از ادامه اینکار یعنی خریداری فون و یا فایلهای فتوشاپ آماده خودداری نمایند و به گزینه بعدی بروند آنهایی که رازها و تکنیک های ادوبی فتوشاپ را برای طراحی ژورنال عروس یا آلبوم عروس بصورت حرفه ای آموزش دیده و براحتی و بدون آنکه طراحی آنها شبیه به سایر همکاران باشد اقدام به خلق آلبوم هایی شیک و منحصربفرد می نمایند.
 
برای دانلود فایل این مطلببه صورت PDF روی لینک زیر کلیک کنید
 
Click This andisheh no.gif (125×70)