آموزش عکاسی اکسپوز از نقاشی نور

 

آموزش تکنیک های عکاسی حرفه ای هنری و تبلیغاتی

عکاسی شب و عکس نقاشی با نور ، عکاس مهندس نیما نصیری نائینی ، آتلیه اندیشه نو

 

برای مشاهده صفحه های اجتماعی ما ، روی آیکون های زیر کلیک کنید

telegram download buttom 300x295 - آتلیه عکاسی vip عروسی   instagram - آتلیه عکاسی vip عروسی     com aparat - آتلیه عکاسی vip عروسی     youtube icone 5846 96 - آتلیه عکاسی vip عروسی    facebook logo 4 - آتلیه عکاسی vip عروسی   twitter%20logo%20ateliyer - آتلیه عکاسی vip عروسی    google plus icon circle iconset martz90 20 - آتلیه عکاسی vip عروسی

تلفن تماس : ۰۹۱۹۴۹۲۹۵۰۹

 

نقاشی با نور با وجود این که پرطرفدار به نظر می‌رسد یکی از تکنیک های عکاسی است که کمتر شناخته شده است. این سبک عکاسی پیشتر در شب و در محیط‌های سرباز امکان‌پذیر بود؛ به همین دلیل بیشتر کسانی سراغ آن می‌رفتند که به شب بیداری تمایل یا عادت داشتند. اما امروزه با فراگیرتر شدن این سبک از عکاسی ، کارآیی آن در محیط‌های سربسته بیشتر و متداول‌تر شده و ایده‌های جالبی به واسطه نقاشی با نور قابل اجراست.

 

Teaching Night photography - Painting with light - Chitgar Lake - photographer nima nasiri - andisheh no

آموزش تکنیک های عکاسی حرفه ای هنری و تبلیغاتی

 

تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که با نور هم می‌توان نقاشی کرد؟ این کار را می‌توان با یک دوربین و یک منبع نور کوچک در محیطی تاریک انجام داد .

در جایی که بتوانید نور محیط را کنترل کنید، دوربین خود را بر روی سه‌پایه محکم کنید یا روی سطحی بگذارید که نلرزد. سرعت شاتر دوربین را در طولانی‌ترین حالت ممکن بگذارید (مثلا ۳۰ثانیه). سپس بر روی یک نقطه فوکوس کنید و دوربین را از حالت فوکوس خودکار خارج کنید .

 

عکاسی شب و عکس نقاشی با نور ، عکاس مهندس نیما نصیری نائینی ، آتلیه اندیشه نو

Teaching Night photography – Painting with light – Chitgar Lake – photographer nima nasiri – andisheh no

 

دیافراگم دوربین را روی عددهای نه‌چندان بالا تنظیم کنید (مثلا ۴یا ۶/ ۵). حساسیت دوربین را هم در پایین‌ترین حد بگذارید تا همه جا غیر از منبع نوری که در دست می‌گیرد، سیاه شود. حساسیت ۱۰۰نقطه خوبی برای آغاز کردن است .

حالا چراغ قوه‌ای کوچک یا یک منبع نور نه‌چندان بزرگ را به سمت دوربین یا دور جسم یا روی دیوار نشانه بروید. دوربین را روی حالت عکاسی خودکار (سلف‌تایمر) بگذارید و دکمه عکاسی را فشار دهید که دوربین به صورت اتوماتیک پس از چند ثانیه شروع به عکس گرفتن کند. این کار باعث می‌شود دستتان نلرزد و عکس شفاف بماند.

حالا نور اتاق را تا جایی که می‌توانید کم کنید تا محیط به تاریکی کامل نزدیک شود. مراقب باشید که نور از خارج وارد محیط عکاسی نشود. مثلا اگر خارج از خانه عکاسی می‌کنید، مراقب نور خودروهای عبوری باشید .

 

عکاسی شب و عکس نقاشی با نور ، عکاس مهندس نیما نصیری نائینی ، آتلیه اندیشه نو

Teaching Night photography – Painting with light – Chitgar Lake – photographer nima nasiri – andisheh no

 

اکنون نوبت به خلاقیت خودتان می‌رسد. شروع کنید به حرکت‌دادن نور و تا زمانی که شاتر دوربین بالا است، این کار را انجام دهید.

شما بدین ترتیب با نور عکاسی کردید. این کار را می‌توانید با دوربین‌های دیجیتال کوچک یا بزرگ و حتی دوربین‌های نگاتیو هم انجام دهید. عکس‌های این مقاله نتیجه نقاشی‌کردن با نور هستند.

 

Teaching Night photography - Painting with light - Chitgar Lake - photographer nima nasiri - andisheh no

آموزش تکنیک های عکاسی حرفه ای هنری و تبلیغاتی

 

نقاشی با نور یک تکنیک جدید نیست و به حدود ۱۰۰ سال پیش برمی‌گردد و بر خلاف باورهای مدرن، دستیابی به نتیجه مطلوب آسان نیست. تنظیم دقیق نورسنجی، شرایط نوری مناسب محیط و صبوری کلیدهای موفقیت این تکنیک به شمار می‌روند.

تکنیک نقاشی با نور دو متد دارد:
  • حرکت دادن نور در محدوده قاب تصویر و عکاسی لانگ اکسپوژر مانند نوشتن با استفاده از فشفشه
  • استفاده از یک منبع نوری کنترل شده مانند چراغ قوه یا فلاش اکسترنال برای روشن کردن بخشی از تصویر

راهکار دوم می‌تواند به خلق ایده‌های ناب و جالب منتهی شود و کاربرد بیشتری دارد. این روش در عکاسی های تجاری نیز بسیار پرطرفدار است.

بخشی از زمانی که برای این تکنیک عکاسی صرف می‌کنید، به ترکیب بندی عکس مربوط می‌شود. معمولا تاریکی شب و نداشتن منبع نوری (که از نیازهای این سبک عکاسی است) کار را دشوار می‌کند. اگر تجربه آن را داشته باشید می‌دانید که یک نور کوچک، از منبع ناخواسته، می‌تواند تاثیر خیلی بد یا شاید خیلی خوبی در عکس شما برجای بگذارد. پس باید بسیار دقت کنید و البته صبور باشید.

می‌توانید تنظیم‌های مربوط به ترکیب‌بندی را با یک عکس (بی‌هدف) تست کنید. بدین‌ترتیب می‌توانید بازتاب‌های نوری از اشیا براق یا خیس دور و بر را نیز مورد بررسی قرار دهید. همچنین می‌توانید به تنظیمات مطلوب‌تری برای نورسنجی و تنظیم زمان باز بودن شاتر دست یابید.

 

آموزش تکنیک های عکاسی حرفه ای هنری و تبلیغاتی

عکاسی شب و عکس نقاشی با نور ، عکاس مهندس نیما نصیری نائینی ، آتلیه اندیشه نو

 

تجهیزات مورد نیاز:
  • دوربین دیجیتال
  • سه‌پایه
  • منبع نوری
  • فلاش، چراغ قوه، یا هر منبع نوری دیگری که به ذهنتان می‌رسد
  • یک ذهن آزاد!

در اولین گام سه‌پایه را در محلی قرار دهید و ارتفاع آن را تنظیم کنید. نیازی نیست همه تنظیمات دوربین و سه‌پایه را نهایی کنید و بعد به این نتیجه برسید که باید همه چیز را به جایی دیگر منتقل کنید. مثلا می‌توانید دوربین را به دست بگیرید و به اطراف خوب نگاه کنید و چیزی را پیدا کنید که توجه شما را به خود جلب کند. دقت داشته باشید که پس‌زمینه درهم برهم نباشد.

تنظیمات دوربین

ابتدا دوربین را در حالت دستی (manual) و فوکوس خودکار قرار دهید. یک منبع نوری یا منطقه روشن پیدا کنید که در فاصله‌ای نسبتا مساوی به سوژه شما نسبت به دوربین قرار داشته باشد و شاتر را تا نیمه فشار دهید؛ بدین‌ترتیب فوکوس را تنظیم کرده‌اید. اگر چنین سوژه‌ یا منبع نوری وجود ندارد از چراغ‌ قوه در نزدیکی سوژه مورد نظرتان استفاده کنید و تنظیمات فوکوس را نهایی کنید. سپس فوکوس را از حالت خودکار خارج کرده و آن را به حالت دستی برگردانید. دقت کنید که به حلقه فوکوس و شاتر دست نزنید و آنها را تغییر ندهید.

فراموش نکنید که این سبک عکاسی به تمرین و صبوری زیادی نیاز دارد؛ همچنین به خلاقیت. نوآوری و خلاقیت چیزی نیست که هیچ سایت و مرجع آموزش عکاسی بتواند به شما یاد دهد. اما تمرین و تکرار و خوب نگاه کردن می‌تواند نقش مهمی در به دست آوردن ایده‌های تازه، داشته باشد.

 

نکته: لنزهای واید در عکاسی شب و نقاشی با نور نتایج بهتری به دست می‌دهند تا لنزهایی که فاصله فوکال بیشتری دارند.

تنظیمات صحیح نورسنجی

اگر تا اینجای کار را با موفقیت انجام داده‌اید تقریبا به پایان راه رسیده‌اید، فقط می‌ماند تنظیم نور سنجی که البته کمی حیاتی است. بهترین کار است که از خود دوربین برای تنظیم نورسنجی کمک بگیرید. وقتی تازه کار هستید معیار دورنی دوربین کمک خوبی به شمار می‌رود اما کمی که تجربه کسب کردید می‌توانید دیگر از آن استفاده نکنید.

دوربین را در حالت اولویت با دریچه دیافراگم (Av در دوربین‌های کانن و A در دوربین‌های نیکون) قرار دهید و عدد اف را بین ۴ تا ۸ (f/4 – f/8) انتخاب کنید تا به نهایت وضوح تصویر دست‌ یابید. اگرچه شاید بنظر برسد که با f/16 می‌توانید به وضوح بیشتری برسید اما این کار باعث می‌شود که زمانی خیلی بیشتری برای بازماندن شاتر نیاز داشته باشید؛ گاهی بیش از آنچه نیاز دارید.

احتمالا معیار نورسنجی درونی دوربین به شما می‌گوید که باید سرعت شاتر را روی ۱۰ تنظیم کنید. با فرض این که ایزو ۱۰۰ انتخاب شده چنین عمل کنید. ابتدا ۱۰ را در ۳۲ ضرب کنید سپس عدد بدست آمده (۳۲۰) را بر ۶۰ تقسیم کنید. جواب نهایی (۵.۵ دقیقه) مدت زمانی است که برای باز بودن شاتر نیاز دارید.

حالا آن منبع نوری که داشتید، چراغ قوه، دوربین، فشفشه یا هر چیز دیگر، را درآورده و نقاشی با نور را شروع کنید. با روشن کردن چراغ قوه در هر عکسی تستی که می‌گیرید می‌اوانید به اطلاعات نسبی خوبی نسبت به محیط دست‌یابید و بدانید کدام قسمت‌های قاب تصویر به نور بیشتر یا کمتری نیاز دارد.

پس از گرفتن عکس‌های آزمایشی، دوربین را در حالت bulb قرار دهید و عکس بگیرید. دقت کنید که با توجه به تنظیم‌هایی که بالا اشاره شد زمان لازم برای باز بودن شاتر ۵.۵ دقیقه است.