هر آنچه نیاز است در رابطه با اتحادیه عکاسان طهران از قدیم تا حال بدانید ، تاریخچه و قوانین و هیئت مدیره های اتحادیه عکاسان تهران به همراه سوابق و مدارک تحصیلی و …

در ابتدا بیان کنم که اطلاعات کمی از این تشکیلات صنفی به طور مستند در دسترس است و بنده سید نیما نصیری نائینی که دارای مدرک کارشناسی ارشد هنر های تجسمی ( عکاسی ) و کارشناسی حرفه ای عکاسی خبری و مهندسی تکنولوژی نرم افزار هستم ، به دلیل خصوصیات محقق بودن و تحصیل کرده آکادمیکی رشته عکاسی بودن و فردی که خود داری مجوز ( پروانه کسب ) اتحادیه عکاسان تهران میباشد و تجربه کاندید بودن در انتخابات اتحادیه را دارم ، به بررسی و گرد آوری مطالب مرتبط پرداختم ، امیدوارم که مورد توجه شما قرار گیرد و تا انتهای این مقاله همراه ما باشید و نظرات و پیشنهاد های خود را زیر این مقاله درج بفرمائید .

سید نیما نصیری نائینی - عضو اتحادیه عکاسان تهران
سید نیما نصیری نائینی عضو اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران تهران



اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران تهران

اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران تهران یکی از نهادهای صنفی در شهر تهران است که هدفش تنظیم فعالیت واحدهای عکاسی و فیلمبرداری در این شهر و نظارت بر آنها است . این نهاد از اوایل دههٔ ۱۳۳۰ در تهران فعالیتش را شروع کرده‌است .

لوگوی اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران تهران در سال 1400
آرم و لوگوی اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران تهران

پیشینه

پس از آغاز دوره پهلوی و گسترش عکاسی و افتتاح عکاسخانه‌ها در تهران و سایر شهرستان‌های ایران ، ضرورت ایجاد یک اتحادیه برای حفظ منافع صنفی و ارتباط بین عکاسان و نیز رشد هنر عکاسی و رابطه با عکاسان شهرستان‌ها و خارج از کشور احساس می‌شد . از حوالی سال ۱۳۲۸ ، جلساتی با حضور عکاسان معروف تهران تشکیل می‌شد .

در اولین دورهٔ مجمع عمومی که در یکی از سالن‌های سازمان مرکزی شهرداری تهران برگزار شد ، اعضای هیئت مدیره به این صورت انتخاب شدند : محمد جعفر خادم ، ساکو ، ماشاءالله خان ، ظریفیان ، صوراسرافیل ، مصطفی افتخار ، عباس شاهین ، هراند شالچیان و انوشفر .

اتحادیه یا سندیکای عکاسان ، طبق مادهٔ دوازده قانون کار ، مصوب ۱۷ خرداد ۱۳۲۸ و آیین‌نامهٔ مربوطه در تاریخ ۱۳۳۱ در ادارهٔ مرکزی امور اتحادیه‌ها و اصناف وزارت کار به ثبت رسید .

این اتحادیه در سال ۱۳۳۲ ، نامش به « اتحادیهٔ صنف عکاسان و فیلم‌برداران و آماتورهای عکاسی تهران و حومه » تغییر کرد .

در سال ۱۳۳۵ آیین‌نامهٔ جدیدی تصویب شد و در سال ۱۳۴۴ هم شرایط عضویت تغییر کرد . در سال ۱۳۵۲ هم تعاونی اتحادیهٔ عکاسان و فتوآماتورهای تهران و حومه با هدف تهیهٔ کالاهای مورد نیاز عکاسان تأسیس شد .


منبع : ویکی پدیا

اتحادیه عکاسان تهران

اتحادیه عکاسان تهران ، نام تشکیلات صنفی عکاسان و فروشندگان وسایل عکاسی . اتحادیه برای سامان دادن به اوضاع صنفی عکاسی از دهه ۱۳۳۰ش در تهران آغاز به فعالیت کرده است .

با آغاز دوران پهلوی و گسترش عکاسی در شهر‌های گوناگون ایران و گشایش عکاسخانه‌ها در تهران و سایر شهرستان‌ها ، نیاز به داشتن یک سندیکا برای حفظ و تأمین منافع صنفی و استحکام دوستی و صمیمیت بین عکاسان و نیز ، به منظور پیشرفت هنر عکاسی و برقرار کردن روابط فنی و تجاری با عکاسان شهرستان‌ها و خارج از کشور ، کاملاً احساس می‌شد .

به همین سبب از حدود ۱۳۲۸ش جلساتی با حضور عکاسان صاحب نام تهران تشکیل و نخستین گام‌ها برای تأسیس اتحادیه عکاسان برداشته شد . در نخستین انتخابات مجمع عمومی که در یکی از تالارهای اداره مرکزی بلدیه ( شهرداری ) تهران برگزار شد ، ۱ محمد جعفر خادم ، ساکو ، ماشاءالله خان ، ظریفیان ، صوراسرافیل ، مصطفی افتخار ، عباس شاهین ، هراند شالچیان و انوشفر به عنوان اعضای هیئت مدیره انتخاب و محمد جعفر خادم به عنوان رئیس انتخابات شدند .

سندیکای عکاسان ، طبق ماده دوازده قانون کار ، مصوب هفدهم خرداد ماه ۱۳۲۸ش و آیین نامه مربوط به آن در تاریخ ۲۶/۹/۳۱ به شماره ۱۰۹ در اداره مرکزی امور اتحادیه‌ها و اصناف وزارت کار به ثبت رسید .

سندیکا در اوخر ۱۳۳۲ش به اتحادیه صنف عکاسان و فیلم برداران و آماتورهای عکاسی تهران وحومه تغییر نام داد و شرایط عضویت در آن را اعلام کرد . اتحادیه دارای سه بخش به نام‌های : مجمع عمومی ، هیئت مدیره و کمیسیون مالی بوده است و مجمع عمومی ، هر سال یک بار و با دعوت هیئت مدیره در محل اتحادیه تشکیل می‌شده است . اداره امور این تشکیلات بر عهده هیئتی مرکب از ۹ نفر و سه عضو علی البدل بوده که در مجمع عمومی برای مدت یک سال انتخاب می‌شده‌اند . اعضای هیئت مدیره فعالیت خود را به صورت افتخاری به انجام می‌رسانده‌اند . در ۱۳۳۵ش ، آئین‌نامه جدیدی با تغییر و گسترش وظایف در برخی از سازمان‌های اتحادیه تصویب شد . در ۱۳۴۴ش ، شرایط عضویت نیز مقداری تغییر پیدا کرد و هیئت رئیسه موظف به تنظیم برنامه آموزشی و تعلیمات حرفه‌ای صنفی برای بالابردن سطح دانش حرفه‌ای اعضاء شد . نیز ، در ۱۳۵۲ش ، تعاونی اتحادیه عکاسان و فتوآماتور‌های تهران و حومه برای تهیه و توزیع کالا‌های مورد نیاز عکاسان تأسیس و شروع به فعالیت نمود .

فعالیت اتحادیه عکاسان در سال‌های گذشته به طور خلاصه به شرح زیر بوده است :

نظارت بر امور صنفی و واحد‌های تجاری ، صدور مجوز فعالیت برای اعضاء .

برگزاری آزمون‌های تخصصی برای احراز صلاحیت‌های حرفه‌ای اعضاء . تهیه و تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز عکاسان ، برگزاری دوره‌های آموزشی برای تقویت بنیه علمی و فنی اعضاء .

منبع : سایت دانشنامه ایران زمین

عکاسان ایران ( نشریه )

عکاسان ایران ، نشریه .

نشریه‌ای خبری ـ آموزشی برای صنف عکاس . نشریه عکاسان ایران ، با شکل و شمایلی خبری ، آموزشی به مدیریت و سردبیری ایوب کلانتری ، از عکاسان با سابقه روزنامه اطلاعات و به صاحب امتیازی شرکت آفومار ( واردکننده محصولات عکاسی ) . منتشر می‌شد . شماره اول آن در اول اسفند ۱۳۷۲ ش و تا ۳ شماره به صورت فتوکپی در ۶ صفحه درآمد ، از شماره چهارم به بعد به روش افست چاپ می‌شد و صفحات آن به ۸ صفحه افزایش یافته و اندازه آن نیز بزرگ‌تر شد .

این نشریه عمدتاً به اخبار صنف و اتحادیه عکاسان و تازه‌های وارداتی شرکت آفومار و گفت‌وگو با پیشکسوتان عکاسی ایران می‌پرداخت و به صورت رایگان توزیع می‌شد . دوره انتشار این نشریه به صورت پانزده روز یک‌بار قید شده ولی با وقفه‌های طولانی و به صورتی نامنظم انتشار می‌یافت . این نشریه تا بهمن ماه ۱۳۷۵ ش جمعاً ۱۵ شماره به صورت نامنظم منتشر شد و سپس انتشار آن متوقف شد .

مآخذ :
تلخیص : ستاری، محمد . سیر تحول عکاسی . تهران : سمت ، ۱۳۷۷، ص۶۰-۶۱؛ نیز عکاسان ایران، نشریه. ش ۱ تا ۱۵، اسفند ۱۳۷۲ تا بهمن ۱۳۷۵ .

منبع : دانشنامه ایران زمین – عکاسان ایران ( نشریه )

تاریخ عکاسی و عکاسان پیشگام در ایران - عکاسخانه خادم
کتاب تاریخ عکاسی و عکاسان پیشگام در ایران – عکاسخانه خادم

تصویر بالا از کتاب تاریخ عکاسی و عکاسان پیشگام در ایران – صفحه ۱۶۷

منبع عکس : صفحه فیسبوک عکاسخانه خادم

اتفاقی جستجو که میکردم با کانال تلگرامی با اسم موزه خادم آشنا شدم که لینک این صفحه هم قرار میدهم براتون


کانال تلگرام موزه عکاسخانه خادم

محمد جعفر خادم تاسیس اتحادیه عکاسان تهران
محمد جعفر خادم تاسیس اتحادیه عکاسان – تاریخ عکاسی

اپیزودی هم در قالب یک برنامه رادیویی در مورد این موضوع در کانال رادیو نیست وجود دارد

اپیزود نوزدهم پادکست فارسی رادیونیست – عکاسخانه خادم
مشاهده کانال و گوش کردن این اپیزود

اپیزود شماره ۱۹ : عکاسخانه خادم در سایت رادیو نیست

محمد جعفر خادم تاسیس اتحادیه عکاسان تهران - تاریخ عکاسی
محمد جعفر خادم تاسیس اتحادیه عکاسان – تاریخ عکاسی

خادم ، محمدجعفر . (ز ۱۳۴۲ق/ ۱۹۲۳م – د اواخر دهه ۳۰ شمسی) .

از مشهورترین عکاسان دوران رضاشا پهلوی و مدیر عکاسخانه حسن‌آباد در تهران . او از ابتدای نوجوانی به کار در کارگاه کاشی مُعّرق سازی وارد شد و تا دوران جوانی آن را ادامه داد . در جوانی به سمت عکاسی گرایش پید کرد و در ۱۳۳۱ق/ ۱۹۱۲م عکاسخانه‌ای را در میدان حسن‌آباد تهران دایر کرد که بعدها شهرتی کسب نمود . آشنایی قبلی خادم با رضاخان پهلوی ، سبب شد که پس از به قدرت رسیدن رضاخان ، بسیاری از عکس‌های مربوط به دربار را تهیه کند .

عکاسخانه خادم از نخستین عکاسخانه‌های تهران بود که در آن با نور حاصل از چراغ‌های الکتریکی عکسبرداری می‌کرده‌اند .

خادم ، در بنیاد گرفتن اتحادیه عکاسان تهران نیز فعالیت‌های سودمند و مؤثری انجام داده است . از او چهار فرزند بازمانده که از میان آنان علی خادم* راه پدر را در عکاسی ادامه داد . عکس‌های بسیاری از رجال سیاسی و مراسم دربار پهلوی اول جزو آثاری است که محمدجعفر خادم تهیه آن‌ها را بر عهده داشته و امروزه از نظر تاریخی و اسنادی بسیار با ارزش به شمار می‌روند .

مآخذ:

تلخیص: ذکاء، یحیی. تاریخ عکاسی و عکاسان پیشگام در ایران. شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، تهران: ۱۳۷۶، ص۱۶۴- ۱۶۹.

منبع : دانشنامه ایران زمین – خادم، محمدجعفر

فتوگرافی ، ماشاءالله خان

فتوگرافی ، ماشاءالله خان ، (؟ / ؟) ، از عکاسان پیشکسوت و قدیمی تهران و جزو آخرین بازماندگان عکاسی دوران قاجار .

وی مدتی شاگرد عبدالله قاجار عکاس سرشناس دوران ناصری بود . ماشاءالله خان که نام خانوادگی فتوگرافی را برای خود برگزیده بود ، در اواخر سده سیزدهم هجری در تهران عکاسخانه دایر کرد . عکاسخانه او نخست در یکی از کوچه‌های انتهای بازارحلبی سازها معروف به «عکاسخانه بین‌الحرمین درب مسجد شاه» و سپس در خیابان ناصرخسرو روبروی عمارت شمس‌العماره بود و از نخستین عکاسخانه‌ها در تهران است که عکاسی در شب را معمول کردند . وی شاگردانی را نیز در فن عکاسی تربیت کرد که بعدها از عکاسان صاحب نام تهران شدند . ماشاءالله خان در ۱۳۴۴ش شرکتی به نام « شرکت عکاسان ایران » در تهران تشکیل داد که به تهیه و پخش محصولات عکاسی از قبیل و شیشه و کاغذ ، مقوا ، داروهای شیمیایی ، فیلم و… می‌پرداخت . ماشاءالله خان از پیشگامان تشکیل اتحادیه صنف عکاسان در تهران (بهمن ۱۳۲۹) بوده است .

مآخذ:

افشار، ایرج. گنجینه عکس‌های ایران. تهران: نشر فرهنگ ایران، ۱۳۷۰، ش۴۵.
ذکاء، یحیی. تاریخ عکاسی و عکاسان پیشگام در ایران. به کوشش کریم امامی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۷۶، ص ۱۷۰-۱۷۲.
منبع : دانشنامه ایران زمین – فتوگرافی، ماشاءالله خان

عبدالباقی همدانی، میرزا

عبدالباقی همدانی ، میرزا ، از عکاسان اواخر دوره ناصری و دوره مظفرالدین شاه قاجار . وی در مدرسه صنایع مستظرفه کمال‌الملک علم عکاسی تدریس می‌کرد. عکس‌هایی را در سرآغاز ورود صنعت عکاسی به همدان انداخته که اکنون در مرکز اسناد کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران نگهداری می‌شوند .

عکس‌هایی از وی که از اعضا و مجالس انجمن اخوت در تهران عکسبرداری کرده ، بر جای مانده است . برروی اغلب عکس‌های وی نشان مهری بیضی شکل منگنه‌ای با عبارت : « عکاسخانه عبدالباقی » به فارسی و لاتین مشاهده می‌شود . عکاسخانه وی در گذر دهباشی حسین تهران و تا حدود ۱۳۱۴ق / ۱۸۹۶م دایر بوده است .

مآخذ :

افشار، ایرج. گنجینه عکس‌های ایران. تهران: نشر فرهنگ ایران، ۱۳۷۰، ص ۵۸.
ذکاء، یحیی. تاریخ عکاسی و عکاسان پیشگام در ایران. به کوشش کریم امامی، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۷۶، ص ۱۴۲-۱۴۳.
سعدوندیان، سیروس. اتحادیه (نظام مافی)، منصوره. آمار دارالخلافه تهران. تهران: نشر تاریخ ایران، چ ۱، ۱۳۶۸، ص ۳۸۸.
منبع : دانشنامه ایران زمین – عبدالباقی همدانی، میرزا


زینت بلوطی تبریزی - نخستین زن عکاس عکاسخانه تهران
زینت بلوطی تبریزی – نخستین زن عکاس عکاسخانه تهران

عکاسخانه نخستین عکاس زن ایران

یک تهران بود و یک زینت خانم عکاس ! نخستین خانمی که مجوز عکاسخانه را به نام خود زد، زینت بلوطی تبریزی بود.

یک تهران بود و یک زینت خانم عکاس! نخستین خانمی که مجوز عکاسخانه را به نام خود زد، زینت بلوطی تبریزی بود. از همان زمان هم بنای عکاسخانه‌اش را در منطقه ما به نام «میترا» زد و چراغی که روشن کرد هنوز بعد از ۷۰ سال کم فروغ نشده است. زینت خانم ۵ اسفند ۱۳۸۵ دارفانی را وداع گفت. اما عکاسخانه‌اش این روزها به دست نسل چهارم عکاس‌های این خانواده، یعنی علی تهرانی اداره می‌شود. علی به کمک مادر عکاسش زهره یزدیان و همراهی پدرش داریوش تهرانی میراث مادربزرگ را حفاظت می‌کند.

علی چهارمین نسل از خانواده عکاس‌باشی تهرانی است. مادربزرگش «زینت بلوطی تبریزی» نخستین زن عکاس ایران بود. اما این روزها عکاسخانه‌اش را پسری۳۰ ساله می‌چرخاند. عکاسی هنوز هم در همان ساختمان قدیمی است. جلوی در ورودی که بایستی، کهولت ساختمان گرد و غبار روی افکارت را می‌پراند.‌

منبع : سایت فرادید اخبار – عکاسخانه نخستین عکاس زن ایران

واحد میترا
آدرس : خیابان – پیروزی – خیابان شکوفه – میدان کلانتری – پلاک ۱۰۰ طبقه اول
منبع : وب سایت اتحادیه عکاسان تهران – واحد میترا

درباره شرکت آفومار بر اساس نوشته در سایت این شرکت

صنعت عکاسی که در اواسط سال های قرن نوزدهم اختراع شد ؛ به سرعت دوران نوپایی خود را پشت سر گذاشت و جاذبه سحرانگیز آن روشی شد برای بازنمایی و کشف دنیای پیرامون و ناشناخته ای که دیدار آن طرفداران بسیاری داشت . این پدیده ی نوظهور و حیرت انگیز ، خیلی زود حضور خود را در دوردست ترین نقاط دنیا گسترش داد و به فاصله بسیار کوتاهی ، حدود سه سال بعد ، این صنعت وارد کشور ایران شد .
در طی سالهای طولانی افراد بسیاری به این حرفه پرداختند و برای بهتر شناخته شدن این صنعت تلاش بسیاری کردند .
بدین جهت ، شرکت آفومار ( سهامی خاص ) نیز از زمان تاسیس تاکنون ، همواره یکی از شرکتهای پیشرو در تامین لوازم مورد نیاز عکاسان و فیلمبرداران حرفه ای بوده و با وارد کردن کالاهای مختلف از سراسر دنیا ، گامی بزرگ در جهت معرفی محصولات عکاسی به ایرانیان برداشته است .
پدر و بنیانگذار این شرکت ، آقای احمد مایل افشار ۱۳۵۵-۱۲۹۷ عکاس حرفه ای مطبوعات و موسس یکی از معدود فروشگاههای مدرن پخش لوازم حرفه ای عکاسی در تهران به نام فتو افشار بود . در سالهای ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۴ ، آقای مایل افشار ، در جهت گسترش حرفه عکاسی ، اقدام به کسب نمایندگی های انحصاری کارخانه های بزرگ تولید و عرضه کننده لوازم عکاسی مانند کانن ، مامیا ، مولتی یلس ، کیندرمن و … نمود و در واقع حرفه عکاسی را از میان مطبوعات به فروشگاهها و استودیو های شخصی انتقال داد . فروشگاه وی که ” مترو پل ” نام داشت ، عهده دار توزیع کالا در سراسر ایران بود .
پس از گذشت سالها ، با گسترش شهرها و همچنین شناخته شدن هرچه بیشتر صنعت عکاسی در ایران و بنا بر نیاز مبرم به توزیع بیشتر کالا ، سه فروشگاه متروپل ۱ در خیابان لاله زار ، متروپل ۲ در خیابان استاد نجات الهی و متروپل ۳ در خیابان میرزای شیرازی کنونی ( محل کنونی فروشگاه کانن شماره ۳ ) تاسیس شد . با پیشرفت کار پسر بزرگ خانواده ابوالقاسم مایل افشار نیز همراه پدر شد و سپس در بهار ۱۳۴۸ شرکت ” فتو مترو – سهامی خاص ” تاسیس گردید . از آن تاریخ به بعد شرکت فتو مترو عهده دار تمامی امور بازرگانی این مجموعه شد . آقای ابوالقاسم مایل افشار به علت گسترش و افزایش کار و نیاز به تفکیک برخی از امور ، شرکت آفومار ( سهامی خاص ) را در سال ۱۳۵۶ تاسیس کرد . این شرکت با ایجاد قسمتهای مختلف سازمانی و فروش همواره سعی نموده است تا با تکنولوژی همگام و همسو باشد . از این روی در سالهای اخیر -از سال ۱۳۸۱- بخش دیجیتال شرکت آفومار به درخواست مدیریت شرکت آفومار و به همت و سرپرستی آقای مهدی دیانتی راه اندازی شد تا جوابگوی نیاز تکنولوژی جدید و خدمتی نو در صنعت عکاسی دیجیتال باشد .
هم اکنون شرکت آفومار نمایندگی انحصاری کارخانجات معظم کانن ، مامیا ، یاشیکا ، کونیکا ، مینولتا ، کنکو ، اسلیک ، تامرون ، ال پی ال ، المو ، کوشینا و نوریتسو از کشور ژاپن و متس ، گوسن ، ترمافوت ، مولتی بلیتس و تتنال از کشور آلمان و پاترسون و لور پرو از کشور انگلستان و همچنین برونکالر سوئیس را دارا می باشد .

اخیرا چاپگرهای مخصوص لابراتوار HiTi , DNP نیز به این لیست اضافه شده و تهیه لابراتوار عکاسی و چاپ عکس در یک بسته از شرکت آفومار امکانپذیر می باشد .

منبع : وب سایت شرکت آفومار _ درباره ما

تاریخچه هیئت مدیره اتحادیه عکاسان تهران

نکته عجیب و بسیار جالب این است که با وجود اینکه قانون نظام صنفی اجازه کاندید شدن افراد فاقد مدرک تحصیلی دیپلم به بالا را نمیدهد ، اما تبصره ای در قانون گرفته که اجازه کاندید شدن افراد زیر دیپلم را که در گذشته در هیئت مدیره حضور داشتند میدهد و در پایتخت ایران ، در استان تهران و شهر تهران ، شاهد تکرار افرادی هستیم که فاقد مدارک تحصیلی مناسب برای جایگاه مدیریتی صنف عکاسان هستند و گاها تجربه عملی و فنی و سوابق حرفه ای خاصی هم ندارند ، بر خلاف افرادی که در گذشته این اتحادیه را راه انداخته بودند و افراد صاحب نام و با تجربه و گاها تحصیل کرده ای بودند .

در انتخابات صنف عکاسان تهران در سال ۱۳۹۸ بر اساس فراخوان داده شده شرکت کردیم و افراد تحصیل کرده دانشگاهی متخصصی را تحت عنوان ائتلاف نام معرفی کردیم که همگی دارای مدرک تحصیلی کاشناسی یا کارشناسی ارشد عکاسی و مهندسی هستند ، اما نفوذ افراد قدیی اجازه ورود این افراد به هیئت مدیره را نداد .

عکس انتخاباتی اصناف و اتحادیه های صنفی
Tehran Photographers Guild Election Poster – پوستر انتخابات صنف اتحادیه عکاسان تهران – نیما نصیری نائینی

جناب آقای مهندس سید نیما نصیری نائینی کارشناس ارشد هنر های تجسمی ( عکاسی ) و کارشناس حرفه ای عکاسی خبری و مهندس تکنولوژی نرم افزار کامپیوتر و فوق دیپلم ( کاردانی ) نرم افزار کامپیوتر ، مدیر آتلیه عکاسی اندیشه نو


جناب آقای مهندس محمد علیپور ، کارشناس ارشد مهندسی متالوژی و فوق دیپلم کارگردانی مدیر آتلیه عکاسی خاص

سرکار خانم مرجان رحمانی ، کارشناس ارشد هنر های تجسمی ( عکاسی ) و کارشناس روانشناسی صنعتی و سازمانی ، مدیر آتلیه ترنجستان

جناب آقای مهندس مجید نعیمی ( سهراب نعیمی ) کارشناس ارشد هنر های تجسمی و کارشناس راه و ساختمان ، مدیر آتلیه عکاسی الیزه

سرکار خانم طیبه صالحی کارشناس ارشد هنر های تجسمی ( عکاسی ) کارشناس عکاسی تبلیغاتی و صنعتی ، فوق دیپلم عکاسی خبری ، مدیر آتلیه عکاسی پگاه نور

جناب آقای حمید رضا مرادی ، فوق دیپلم کمک کارگردانی و بازیگر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ، مدیریت آتلیه عکاسی سورن

نتیجه انتخابات صنف عکاسان تهران

از مجموع ۱۱۴۱ نفر ۴۳۹ نفر در انتخابات شرکت کردند برای هیئت مدیره
۱ رای سفید داشتیم
۴۳۸ رای صحیح داشتیم

🔴 ۱- آقای زعفر یاوری ۲۴۲ رای
🔵 ۲- محمد رضا محمدی ۱۶۷ رای
🔵 ۳- خانم مرجان محمدی ۱۲۵ رای
🔴 ۴- رحمت الله قادری ۱۲۳ رای
🔵 ۵- مسعود مایانباری ۱۱۷ رای
🔴 ۶- پرهیز ارشدی ۱۱۵ رای
🔴 ۷- محمد خاتم ساز ۱۰۵ رای
⚫️ ۸- حسین دهقان ۱۰۱ رای
۹- مهدی باستانی ۹۹ رای
⚫️ ۱۰- حمید رضا مرادی ۹۸ رای
🔵 ۱۱- مجید توکلی ۸۹ رای
⚪️ ۱۲- نیما نصیری نائینی ۸۵ رای
⚫️ ۱۳- یدالله زندی ۸۲ رای
🔴 ۱۴- سعید فروغی ۸۱ رای
۱۵- ارسلان خدایی ۷۹ رای
۱۶- غلامرضا عالیپور ۶۶ رای
⚫️ ۱۷- طیبه صالحی ۶۴ رای
🔵 ۱۸- صفر علی غفاری ۶۲ رای
🔴 ۱۹- اصغر فراهانی ۵۹ رای
۲۰- مجید نعیمی ۴۷ رای
۲۱- محمد همتی ۴۳ رای
۲۲- محمد علیپور ۴۰ رای
🔵 ۲۳- رضا مولایی ۳۷ رای
🔵 ۲۴- علیرضا محسنی ۲۹ رای
🔴 ۲۵-حسین کیانی ۲۸ رای
⚫️ ۲۶- هاشم اعظمی ۲۷ رای
۲۷- حسن اردبیلی ۲۴ رای
⚫️ ۲۸- حمید رضا گودرزی ۲۳ رای
🔵 ۲۹- علی رضا هفت لنگ ۲۰ رای

از مجموع ۱۱۴۱ نفر ۴۳۹ نفر در انتخابات بازرس هیئت مدیره شرکت کردند
۵۱ رای سفید داشتیم
۳۸۸ برگ رای درست داریم

۱- محسن کلاته ۱۴۷ رای
۲- علی رضا منشوری ۱۲۵ رای
۳- مرجان رحمانی ۱۰۵ رای
۴- پریسا عیدی ۱۱ رای

مدارک تحصیلی اعضا هیئت مدیره اتحادیه عکاسان تهران در سال 1398
ترکیب و مسئولیت و مدارک تحصیلی اعضا هیئت مدیره اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران تهران در سال ۱۳۹۸

سال ۱۳۹۸

  1. زعفر یاوری بلوک آباد
  2. محمد رضا محمدی
  3. مرجان محمدی
  4. رحمت اله قادری اصل
  5. مسعود مایانباری
  6. پرهیز ارشدی
  7. محمد خاتم ساز

* محسن کلاته (بازرس هیئت مدیره)

مدارک تحصیلی اعضا هیئت مدیره اتحادیه عکاسان تهران و اعضا علی البدل در سال ۹۸

زعفر یاوری بلوک آباد ، رئیس اتحادیه ، سیکل

محمدرضا محمدی ، نایب رئیس اول ، اتحادیه

مرجان محمدی ، نایب رئیس دوم اتحادیه ، فوق دیپلم

رحمت اله قادری اصل ، دبیر اتحادیه ، سیکل

مسعود مایانباری ، خزانه دار اتحادیه ، فوق دیپلم

پرهیز ارشدی تهرانی ، عضو اول هیات مدیره ، دیپلم

محمد خاتم ساز ، عضو دوم هیات مدیره ، سیکل

حسین دهقان منشادی ، عضو علی البدل اول اتحادیه ، لیسانس

مهدی باستانی موغاری ، عضو علی البدل دوم اتحادیه ، دیپلم

حمیدرضا مرادی ، عضو علی البدل سوم اتحادیه ، دیپلم

محسن کلاته ، بازرس اتحادیه ، دیپلم

علیرضا منشوری ، بازرس علی البدل اتحادیه ، دیپلم

مدارک تحصیلی هیئت مدیره حال حاضر اتحادیه عکاسان تهران در سال 1397
ترکیب و مسئولیت و مدارک تحصیلی اعضا هیئت مدیره اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران تهران در سال ۱۳۹۷

سال ۱۳۹۶

زعفر یاوری بلوک آباد
رحمت اله قادری
سید حمید اصفهانی
سعید فروغی
حسین کیانی
محمد خاتم ساز
اصغر فراهانی
پرهیز ارشدی (بازرس هیئت مدیره)

سال ۱۳۹۶

زعفر یاوری بلوک آباد
رحمت اله قادری
سید حمید اصفهانی
سعید فروغی
پرهیز ارشدی (بازرس هیئت مدیره)

مدارک تحصیلی اعضا هیئت مدیره اتحادیه عکاسان تهران در سال 1392
ترکیب و مسئولیت و مدارک تحصیلی اعضا هیئت مدیره اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران تهران در سال ۱۳۹۲
مدارک تحصیلی اعضا هیئت مدیره اتحادیه عکاسان تهران در سال 1392
ترکیب و مسئولیت و مدارک تحصیلی اعضا هیئت مدیره اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران تهران در سال ۱۳۹۲

مدارک تحصیلی اعضا هیئت مدیره اتحادیه عکاسان تهران بر اساس اعلام وب سایت دبیرخانه هیئت عالی نظارت بر سازمان های صنفی کشور

سال ۱۳۹۴

منوچهر باستانی موغاری
زعفر یاوری بلوک آباد
رحمت اله قادری
علی صادقی
سید حمید اصفهانی
مهدی محمدی
سعید امینی طاری
پرهیز ارشدی (بازرس هیئت مدیره)

سال ۱۳۹۱

منوچهر باستانی موغاری
عباس پوری
علی صادقی
یعقوب نورشید
کریم صفری
رحمت اله قادری
حمیدرضا گودرزی

سال ۱۳۹۱

بهرام مهرآیین
عباس پوری
کریم صفری
سید حمید اصفهانی
حمیدرضا گودرزی
یعقوب نورشید

سال ۱۳۹۰

بهرام مهرآیین
علی بابائی ماهانی
کریم صفری
یعقوب نورشید
سید حمید اصفهانی
علی صادقی
حمید رضا گودرزی

سال ۱۳۸۶

رضا عابدی
خسرو امینی
زعفر یاوری بلوک آباد
سید رضا بابائی
یعقوب نورشید

سال ۱۳۸۱

زعفر یاوری بلوک آباد
سیدرضا بابایی
بهرام مهرآیین
سیدابوالحسن حسینی
یعقوب نورشید

سال۱۳۷۷

داود آزاده رنجبر
اکبر یگانه ریخته گر
خسرو امینی
یعقوب نورشید
رضا عابدی

سال ۱۳۷۳

خسرو امینی
داود آزاده رنجبر
پرهیز ارشدی
رضا عابدی
یعقوب نورشید

سال ۱۳۶۸

داود آزاده رنجبر
خسرو امینی
رضا عابدی
احمد کبیری
سید جمال الدین مصباح طباطبایی
بارکیو آقامالیان
پرهیز ارشدی

سال ۱۳۶۴

حسین علاقمند
محمد اختیارالدینی
محمود افهمی
حسین طلوعی
حسین بلوری

سال ۱۳۶۰

سید محمد علی طباطبایی
حسین طلوعی
محمد اختیارالدینی

سال ۱۳۵۷

محمد پناهنده
عبداله مشتعل
سید محمد تقی ناجی
یرواند میکایلیان
حبیب زعفری
محمود پاکزاد
شکراله رفیعی
فخرالدین فخرالدینی
محمد زرفشان
منصور مرجانی
یعقوب نورشید
حسین بلوری

منبع : وب سایت اتحادیه عکاسان تهران – تاریخچه هیئت مدیره

صنف عکاسان با تحولات زیادی روبرو بوده و وقایع زیادی نیز در آن رخ داده است ، از جمله آنها میتوان به اخبار منتشره در بخش حوادث روزنامه کیهان در صفحه ۱۵ سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۷۶ اشاره کرد

روزنامه کیهان - دستگیری روئسای اتحادیه و تعاونی عکاسان و فیلمبرداران تهران به اتهام اختلاس
روئسای اتحادیه و تعاونی عکاسان و فیلمبرداران تهران به اتهام اختلاس دستگیر شدند ۱۳۷۶

در این خبر ذکر شده است که روئسای اتحادیه و تعاونی عکاسان و فیلمبرداران تهران به اتهام اختلاس دستگیر شدند ، در ابتدا شخصی گوشه ای از این روزنامه را در گروه تلگرامی عکاسان ارسال کرد و سپس ما با تحقیق متوجه شدیم که این خبر صحت دارد و در روزنامه چاپ شده بوده است .

روزنامه کیهان - دستگیری روئسای اتحادیه و تعاونی عکاسان و فیلمبرداران تهران به اتهام اختلاس
روئسای اتحادیه و تعاونی عکاسان و فیلمبرداران تهران به اتهام اختلاس دستگیر شدند

داود – ر ، رئیس اتحادیه عکاسان تهران و ر ، رئیس تعاونی عکاسان و فیلمبرداران با احکام یک شعبه دادگاه عمومی مستقر در مجتمع قضایی ویژه ، دستگیر و روانه زندان شده اند ، بر اساس گزارش رسیده در این ارتباط ، تعدادی از عوامل وابسته به این اتحادیه نیز دستگیر شده و تحقیق از آنان ادامه داشته ، از سوی دیگر تحقیق از مدیران شرکت هایی که این اتحادیه در خرید فیلم از خارج و فروش آن در کشور طی آن سال های متمادی دست داشتند ادامه داشته است .

روزنامه کیهان - دستگیری روئسای اتحادیه و تعاونی عکاسان و فیلمبرداران تهران به اتهام اختلاس
روئسای اتحادیه و تعاونی عکاسان و فیلمبرداران تهران به اتهام اختلاس دستگیر شدند

جلسه شورای انتخابات اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران تهران ۱۳۹۸

اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران تهران ، شورای انتخابات ۱۳۹۸ در این ویدئو که قسمتی از جلسات عکاسان مجاز و دارای پروانه کسب است در زمان انتخابات صنف عکاسان ، متشکل از شورای انتخابات و اعضا ائتلاف نام ، جناب آقای حمید رضا مرادی و جناب آقای محمد علیپور و جناب آقای مهندس سید نیما نصیری نائینی و جناب آقای رحمت الله قاسمی دبیر اتحادیه عکاسان کشوری و جناب آقای مهندس ( سهراب ) مجید نعیمی و جناب آقای غلامرضا مرادی و جناب آقای هاشم اعظمی و یعقوب نورشید سخنرانی و صحبت هایی دارند در انتخابات هیئت مدیره اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران تهران ، تنها افراد دارای جواز کسب میتوانستند کاندید شده و تنها افراد دارای پروانه کسب میتوانستند به کاندیدای تایید صلاحیت شده رای دهند

مهندس سید نیما نصیری نائینی ، کاندید انتخابات شورای شهر اسلامی تهران



بخشی از سخنرانی نصیری در انتخابات اتحادیه صنف عکاسان و عکس و تصاویر آن متن بیانیه مهندس سید نیما نصیری ناینی به نام خداوند جان و خرد با عرض سلام و ارادت در این برهه از زمان ، نه میتوانم بگویم رای بدهید و نه میتوانم بگویم ندهید و این اختیار و حقی است برای افراد یک جامعه که خود تصمیم درستی از نگاه خود بگیرند و نتیجه تصمیم خود را نیز پس از آن قبول کنند . همگی ما آنقدر افراد با وعده های مختلف و مدارک تحصیلی شبهه دار دیده ایم که سخت است باور خیلی چیز ها برای همه ما .

فیلم/ گلایه های رئیس اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران از پلیس ۱۰ و کرونا

۸۰۰ واحد صنفی ما در ۲ سال اخیر تعطیل کردند/ حمایت‎های دولت از آسیب‌دیدگان کرونا فقط در حد حرف باقی مانده است زعفر یاوری در گفتگو با «نود اقتصادی» بیان کرد: پیشخوان دولت و پلیس + ۱۰، ۹۰ درصد کار را تعطیل کرده بودند که کرونا یکدفعه از راه رسید و تیر خلاص را به صنف ما زد. ۸۰۰ واحد صنفی ما در ۲ سال اخیر تعطیل کردند. حمایت‎های دولت از آسیب‌دیدگان کرونا فقط در حد حرف باقی مانده است.

برنامه بیراهه – آتلیه های غیرمجاز – هشدار جدی به عروسها
برنامه بیراهه – آتلیه های غیرمجاز – هشدار جدی به عروس و داماد ها در انتخاب آتلیه عکاسی خود . این برنامه با همکاری اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران تهران و برنامه تلویزیونی بیراهه و نیروی انتظامی تهیه شده است و در تاریخ ۹۵/۱۰/۰۷ از شبکه ۱ در ساعت ۱۶ پخش شد . هشدار جدی به عروس و داماد هایی که با واحد های غیر مجاز و معرفی شده از طرف تالار ها و آرایشگاه ها و … قرارداد عکاسی و فیلمبرداری مینویسند .

مصاحبه با ریاست اتحادیه عکاسان مشهد جناب آقای دائمی در اینستاگرام

طرح مشکلات عکاسان ایران ، تهران و مشهد با حضور جناب آقای دائمی ، ریاست اتحادیه عکاسان مشهد در اینستاگرام به صورت لایو ، به همراه طرح مسائل مرتبط به صنف عکاسان توسط مهندس سید نیما نصیری نائینی و اجرای جناب آقای جواد خالقی و حضور یکی از پیشکسوتان صنف عکاسان در برنامه این برنامه جنجالی از طرح مسائل تداخل صنفی تا مشکلات قرنطینه و کرونا و هزینه و پول کارت ها و کلاس های آموزشی و نحوه فعالیت اتحادیه و صندوق ها و هزینه حق عضویت و مباشرت و قوانین نظام صنفی و تصمیمات اتاق اصناف و سایر موارد را از دست ندهید

رادیو صدای عکاسان – پادکست شماره ۵ – صنف عکاسان و فیلمبرداران

میهمان این هفته بخش مصاحبه هفته ، جناب آقای سید حمید اصفهانی عضو هیئت مدیره و نائب رئیس دوم اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران تهران که در مورد مشکلات و مسائل مرتبط صنفی و عملکرد هیئت مدیره و عکاسی در پلیس +۱۰ و پیشخوان ها سخن میگویند اخبار جدید مرتبط با هنر و عکاسی ، موزیک های جدید ، تاریخ و ادب هنر ایران و جهان ، مصاحبه های تخصصی ، نمایش و داستان ، آموزش هنر و عکاسی ( سرعت شاتر ) ، آشنایی با قوانین صنفی مرتبط ( عکاسی در پارک ها ممنوع نیست ) ۱۶ آبان سال ۹۸

سخنرانی کاندید های منتخب اتحادیه عکاسان تهران
سخنرانی کاندید های منتخب اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران تهران پس از پایان رای گیری در سال ۱۳۹۴ در میان اعضا صنفی آتلیه های عکاسی مجاز تهران ، جناب آقایان منوچهر باستانی ، زعفر یاوری ، رحمت الله قادری ، ریاست ، نائب رئیس اول و دوم ، تصویربرداری از آقای علیرضا محسنی ، آیا وعده ها و بیانات این عزیزان محقق شده ؟ اگر یک فرد صنفی مرتبط هستید ، نظر و پیشنهاد خود را زیر این پست درج کنید

مدگرائی و آتلیه های غیرمجاز در ایران
مد گرائی و آتلیه های غیرمجاز در ایران نا گفته ها و مشکلات عکاسان جامعه ما در حال گذر از سنتی به مدرن است و وجود گوشی های هوشمند و اینترنت باعث در دسترس بودن خیلی چیز های خوب و بد شده ، حال در این شرایط چه کسانی مسئول قانون گذاری و نظارت هستند و چه چیزی تخلف است و چه چیزی قانونی ؟ به راستی آتلیه های مجاز دارای مجوز و پروانه کسب اتحادیه عکاسان ، چه منبع درآمدی برایشان باقی مانده است و آیا تمامی تخلفات باید از دید آتلیه و عکاس ها دیده شود . آیا واقعا با عکاسان بی جواز برخوردی میشود ؟ اردیبهشت ۹۸

پرسش در برنامه زنده پایش از ریاست اتحادیه عکاسان تهران
پرسش جناب آقای مهندس سید نیما نصیری نائینی مدیریت آتلیه اندیشه نو در برنامه زنده پایش : چرا در اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران تهران برای تبلیغات در صفحه های اجتماعی و ماهواره و … و همکاری با سایر صنوف مرتبط همچون تالار ها و آرایشگاه ها و کار اعضا مجاز جوازدار خود محدودیت های غیر قانونی ایجاد کردند ؟ پاسخ : ریاست اتحادیه با وجود هماهنگی قبلی خواب هستند !

بیان مشکلات افراد مجاز و جواز گرفتن در برنامه پایش
مشکلات صنفی و کاری خود را با برنامه تلویزیونی پایش ستاد پیگیری مشکلات تولید و سرمایه گذاری در میان بگذارید – قانون بهبود مستمر کسب و کار میگه ، قوانین باید ثابت و پایدار باشه و با تغییر مدیر تغییر نکنه ، اگر نه باید جبران خسارت بشه برای فرد ضرر کرده – از عجایب روزگار است مجوز ، عامل محدودیت و پارتی بازی و رانت و فساد شده گاها ، اگر اجاره شود از خودشان مشکلی نیست ، اما …! ۹۶/۱۲/۰۱

منبع برخی ویدئو ها : کانال تلگرام رادیو صدای عکاسان

منبع برخی دیگر از ویدئو ها : کانال تلگرام ائتلاف نام ، انتخابات اتحادیه عکاسان تهران