نحوه ۳d کردن یک عکس ۲d

جلوه سه بعدی برجسته کردن موضوع اصلی تصویر
در این آموزش، یاد می‌گیریم چگونه یک جلوه ۳ بعدی را بسازیم، به طوری که موضوع اصلی تصویر شما به صورت برجسته به نظر برسد، مانند تصاویر برجسته کتاب کودکان، و برعکس تصاویر تخت معمول. برای اضافه کردن حالت سه بعدی بیشتر به تصویر، می‌خواهیم لبه‌های تصویر را با استفاده از دستور Wrap فتوشاپ خم کرده و به آن سایه اضافه کنیم. مراحل تقریباً زیادی برای ساخت این جلوه نیاز است، اما همه آن‌ها خیلی ساده می‌باشند. من از فتوشاپ CS6 در اینجا استفاده می‌کنم، اما هر نسخه اخیر آن نیز به خوبی کار می‌کند. این تصویری است که قصد دارم از آن برای این جلوه استفاده کنم:
 
سه بعدی کردن عکس
 
و این هم نتیجه تأثیر جلوه روی تصویر بالا:
بازدید ادامه مطالب با کلیک روی این مطلب
نحوه ۳d کردن یک عکس ۲d

 

 
 

دوبعدی کردن عکس
 
گام ۱: ایجاد دو کپی از لایه Background 
اکنون که تصویر موردنظر در فتوشاپ باز است، اگر به پنل Layers نگاه کنیم، می‌بینیم که تصویر ما بر روی لایه Background قرار گرفته است:
 
عکس 2 بعدی و سه بعدی
 
بیایید با ایجاد یک زوج کپی از لایه شروع کنیم. کلیدهای Ctrl+J از صفحه کلید را برای ایجاد کپی اول فشار دهید. اکنون کپی اول را می‌بینید که فتوشاپ به آن نام “Layer 1” را داده و در بالای لایه Background در پنل Layers قرار داده است. این نام‌های پیش فرض که فتوشاپ به لایه‌های جدید می‌دهد، خیلی مفید نیستند، بنابراین از آن جایی که اولین کپی به عنوان نسخه “تخت” تصویر ما استفاده خواهد شد، روی نام لایه دوبار کلیک کرده و آن را به Flat تغییر دهید. کلید Enter را فشار دهید تا تغییر نام پذیرفته شود.
 
نرم اقزار 3بعدی عکس
 
اکنون می‌خواهیم کپی دوم لایه را ایجاد کنیم. کلیدهای Ctrl+J را یک بار دیگر فشار دهید. لایه جدید دیگری، این بار با نام “Flat Copy”، در بالای دو لایه دیگر، در پنل Layers قرار خواهد گرفت. از این لایه می‌خواهیم برای ایجاد جلوه برجسته استفاده کنیم، بنابراین روی نام لایه دوبار کلیک کرده و نام آن را به Pop Op تغییر دهید. سپس کلید Enter را فشار دهید. اکنون شما باید سه لایه در مجموع داشته باشید:
 
نرم افزار 2بعدی عکس
 
گام ۲: پنهان کردن لایه‌های جدید
اکنون و فعلاً، نیاز به مشاهده این دو لایه جدید در سند نداریم، بنابراین روی آیکن نمایش (کره چشم) سمت چپ لایه‌های “Flat” و “Pop Up” کلیک کنید تا موقتاً مخفی شوند (با وجود اینکه به نظر، اتفاق خاصی در پنجره سند نیفتاده است، زیرا تمام سه لایه شامل تصویر مشابهی می‌باشند).
 
کاربرد عکس دو بعدی
 
گام ۳: انتخاب لایه Background 
روی لایه Background اصلی کلیک کنید تا انتخاب شود:
 
کاربرد عکس 3بعدی
 
گام ۴: اضافه کردن یک لایه پرکردنی گرادیان 
اکنون می‌خواهیم یک زمینه برای جلوه خود استفاده کنیم. در اینجا، از یک لایه پر کردنی گرادیان (شیب رنگ) استفاده می‌کنیم، زیرا گرادیان‌ها جذاب تر از رنگ‌ها به تنهایی می‌باشند. روی آیکن New Fill Or Adjustments Layer در پایین پنل Layers کلیک کنید:
 
اضافه کردن لایه در عکس
 
سپس gradient را از لیستی که ظاهر می‌شود، انتخاب کنید:
 
فایده عکس 2 بعدی
 
گام ۵: انتخاب گرادیان سیاه و سفید 
کادر محاوره ای Gradient Fill ظاهر می‌شود. روی نوار گرادیان بالای کادر محاوره ای کلیک کنید تا گرادیان را ویرایش کنیم:
 
فایده عکس 3 بعدی
 
کادر محاوره ای بزرگ Gradient Editor، با گرادیان‌های از پیش تنظیم شده ای که می‌توانیم آن‌ها را از بالای کادر انتخاب کنیم، باز می‌شود. Black, White Gradient را با کلیک کردن روی تصویر کوچک آن، انتخاب کنید (سومی از چپ، در ردیف بالا):
 
رنگ در عکس 3 بعدی
 
 
گام ۶: جایگزین کردن رنگ مشکی با یک رنگ خاکستری روشن تر
بعد از انتخاب گرادیان سیاه و سفید، بیایید آن را کمی تغییر دهیم. ما می‌توانیم گرادیان‌ها را در نیمه پایینی ویرایشگر گرادیان ویرایش کنیم. روی مربع مشکی رنگِ سمت چپ زیر نوار پیش نمایش گرادیان، دوبار کلیک کنید.
 
رنگ در عکاسی دو بعدی
 
کادر محاوره ای Color Picker باز می‌شود، که به ما اجازه می‌دهد رنگ مشکی گرادیان را به رنگی دیگر تغییر دهیم. مشکی برای زمینه ما کمی بیش از حد تاریک به نظر می‌رسد، بنابراین یک رنگ خاکستری روشن برای جایگزین کردن آن انتخاب کنید. در آخر این آموزش یاد می‌گیریم چگونه در صورت لزوم برگشته و رنگ گرادیان را تغییر دهیم.
 
گرادیان در عکس 2بعدی
 
روی دکمه Ok کلیک کنید تا کادر انتخاب رنگ بسته شود، سپس روی Ok ویرایشگر گرادیان کلیک کنید تا این کادر نیز بسته شود. روی دکمه Ok کادر محاوره ای Gradient Fill نیز کلیک کنید. اگر به پنل Layers نگاه کنید، می‌توانید ببینید که لایه پرکردنی گرادیان جدید ما دقیقاً بالای لایه Background (و زیر دو لایه دیگر) قرار گرفته است.
 
گرادیان در عکس سه بعدی
 
و اگر به پنجره سند خود نگاه کنیم، زمینه گرادیانی که اضافه کرده‌ایم، را می‌بینیم:
 
لایه ها در عکس 3و2 بعدی
 
گام ۷: انتخاب لایه “Flat”و نمایش دادن آن 
اکنون می‌خواهیم نسخه ای تخت از تصویر خود بسازیم. روی لایه Flat در پنل Layers کلیک کنید تا انتخاب شود، سپس روی آیکن نمایش لایه کلیک کنید تا لایه دوباره در پنجره سند نمایش داده شود:
 
کاربرد عکس های دو بعدی
 
تصویر شما دوباره در پنجره سند ظاهر می‌شود، زیرا لایه Flat در بالای لایه گرادیان قرار گرفته و اکنون این لایه را از دید ما مخفی کرده است:
 
کاربرد عکس های سه بعدی
 
گام ۸: انتخاب ابزار مارکی مستطیلی 
ابزار Rectangular Marquee را از جعبه ابزار انتخاب کرده، یا کلید حرف M را برای انتخاب آن از صفحه کلید فشار دهید:
 
ابزارهای تبدیل عکس
 
گام ۹: درگ کردن یک انتخاب مستطیلی درون تصویر
بعد از انتخاب ابزار Rectangular Marquee، کلیک کرده و یک انتخاب مستطیلی درون تصویر و اطراف ناحیه ای که قرار است نسخه تخت تصویر ما شود، درگ کنید. نگران انتخاب دقیق و درست در اینجا نباشید. یک انتخاب اولیه اطراف ناحیه اصلی، تمام چیزی است که نیاز داریم:
 
درگ کردن عکس 3 بعدی
 
گام ۱۰: انتخاب دستور Transform Selection 
اکنون بیایید خطوط انتخاب را تغییر شکل دهیم تا به آن حالت پرسپکتیو سه بعدی بیشتری بدهیم. برای این کار، از دستور Transform Selection فتوشاپ استفاده می‌کنیم. از منوی Select، گزینه Transform Selection را انتخاب کنید:
 
درگ کردن عکس دو بعدی
 
گام ۱۱: تغییر حالت به Perspective  
به محض اینکه Transform Selection را انتخاب کنید، دستگیره‌های تغییر شکل (مربع‌های کوچک) را اطراف خطوط انتخاب می‌بینید (یکی در هر گوشه و یکی در بالا، پایین، چپ و راست). از این دستگیره‌ها برای تغییرشکل انتخاب استفاده می‌کنیم، اما قبل از این کار، نیاز به تغییر دستور Transform Selection به حالت Perspective داریم. برای این کار، در جایی درون خطوط انتخاب راست کلیک کرده و Perspective را از منویی که ظاهر می‌شود، انتخاب کنید:
 
تغییر حالت عکس 3و2بعدی
 
گام ۱۲: درگ کردن دستگیره‌های گوشه، برای ساختن یک پرسپکتیو ۳ بعدی 
اکنون که در حالت Perspective هستیم، روی دستگیره گوشه چپ بالای خطوط انتخاب کلیک کرده و در حالی که دکمه ماوس را پایین نگه داشته‌اید، دستگیره را به راست درگ کنید. دستگیره مقابل آن، در گوشه راست بالا نیز به همراه آن جابه جا می‌شود:
 
عکس پرسپکتیو 3بعدی
 
سپس روی دستگیره گوشه چپ پایین خطوط انتخاب کلیک کرده و دوباره، در حالی که دکمه ماوس پایین است، دستگیره را به بیرون، یعنی به چپ درگ کنید. از آن جایی که هنوز در حالت Perspective هستیم، دستگیره مقابل آن، در گوشه راست پایین نیز به همراه آن، به بیرون منتقل می‌شود:
 
عکس پرسپکتیو 2بعدی
 
گام ۱۳: تغییر حالت به Scale Mode
اکنون باید دستور Transform Selection را از حالت پرسپکتیو خارج کرده و به حالت Scale برد. یک بار دیگر درون خطوط انتخاب، راست کلیک کرده و این بار، گزینه Scale را از منو انتخاب کنید:
 
تغییر حالت عکس 2 و 3بعدی
 
اکنون که در حالت Scale (مقیاس) هستیم، روی دستگیره بالای خطوط انتخاب کلیک کرده و در حالی که دکمه ماوس را پایین نگه داشته‌اید، آن را به پایین درگ کنید:
 
نحوه 2بعدی کردن عکس زیبا
 
در نهایت، روی دستگیره پایین کلیک کرده، و در حالی که دکمه ماوس را پایین نگه داشته‌اید، آن را به بالا درگ کنید:
 
زیبایی عکس 3بعدی
 
به درگ کردن دستگیره‌ها، برای تغییر دادن شکل خطوط انتخاب، با جابه جا شدن بین حالت‌های Perspective و Scale، در صورت نیاز، ادامه دهید، تا زمانی که به نظر برسد خطوط انتخاب شما با دور شدن، محو شده‌اند. وقتی کار شما تمام شد، کلید Enter را فشار دهید تا تغییرات پذیرفته شده و از دستور Transform Selection خارج شوید.
 
جلوه های عکس 3 بعدی
 
برای دانلود فایل این مطلب به صورت PDF روی لینک زیر کلیک کنید
Click This andisheh no.gif (125×70)